Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Titania, Saturnuksen suurinta kuuta, ympäröi paksu oranssi kaasukehä, mikä tekee siitä hieman utuisen appelsiinin näköisen.

Maailmankaikkeus - Elämä avaruudessa

Saturnuksen kuussa voi olla erikoista elämää

Tutkijat ovat löytäneet aineen, josta solukalvot voisivat koostua Saturnuksen kuussa Titanissa. Elämällä voi Aurinkokunnassa olla hyvinkin erilaisia muotoja.

Paras ehdokas Maan ulkopuolisen elämän tyyssijaksi Aurinkokunnassa on Saturnuksen kuu Titan. Sillä on paksu kaasukehä, ja siellä on niin happea ja hiilidioksidia kuin vettäkin, jotka ovat ainakin Maassa elämälle tärkeitä.

Avaruusluotaimen ottamat kuvat osoittavat, että Titanissa on järviä ja jokia. Niissä tosin ei loisku vesi, sillä kuun keskilämpötila on –172 astetta ja kaikki vesi on jäässä. Sen sijaan niissä lainehtii metaania ja etaania.

Solukalvojen rakenteet muodostavat molekyylit, lipidit, eivät pidä Titanin olosuhteista. Tästä syystä elämän mahdollisuuteen Titanissa ei ole aiemmin uskottu.

Keinotekoisia solukalvoja

Nasa on kuitenkin nyt tehnyt uusia mittauksia Chilessä toimivalla ALMA-teleskooppiryhmällä (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) ja osoittanut, että Titanin kaasukehässä on suuria määriä vinyylisyanidi-molekyylejä.

Vinyylisyanidia ei esiinny luonnostaan Maan ilmakehässä, mutta sillä on ominaisuuksia, joiden ansiosta siitä voisi muodostua solukalvoja Titanin ankarissa oloissa.

Solukalvoja saattaisi muodostua periaatteessa metaanissa samalla tavalla kuin niitä on Maassa syntynyt vedessä.

Vuonna 2015 tutkijat kehittivät azotosomin eli keinotekoisen solun tietokonemallin, jossa solukalvo oli muodostunut vinyylisyanidista. Periaatteessa soluja voisi myös muodostua Titanissa, vaikka ne eivät muistuttaisikaan Maan soluja. Kyseessä olisi siis erilainen elämänmuoto.

Aivan toisenlaista elämää

Olipa Titanissa sitten elämää tai ei, sen mahdollinen kemiallinen perusta auttaa tutkijoita ymmärtämään, miten elämä kehittyi, ja punnitsemaan, millaisia erilaisia variaatioita elämästä maailmankaikkeudessa voi piillä.