Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Enceladuksen kaasu- ja jääpurkaukset hätyyttelevät Cassini-luotainta Nasan julkaisemassa piirroksessa.

© NASA/JPL-Caltech / Illustration
Maailmankaikkeus - Elämä avaruudessa

Saturnuksen kuu täyttää kaikki elämän edellytykset

Nasa kertoi löytäneensä Saturnuksen pienestä Enceladus-kuusta vetymolekyylejä. Enceladus on siis ensimmäinen Maan ulkopuolinen kohde, joka täyttää kaikki kolme elämän perusedellytystä.

”Tämä on elinkelpoisen ympäristön osatekijöiden suhteen otollisin paikka, jonka olemme tähän mennessä löytäneet.”

Saturnuksen Enceladus-kuusta löytyi vetymolekyylejä, eikä Thomas Zurbuchen todellakaan vähättele Nasan julkaiseman löydön avaamia mahdollisuuksia.

Kaikki edellytykset elämälle

Enceladuksen kaasu- ja jääpurkauksista löydetyt vetymolekyylit täydentävät elämän perusedellytysten kärkikolmikon: kyseisestä kuusta on nyt löydetty nestemäistä vettä, energialähde ja kemialliset rakennuspalikat.

Cassini-luotaimen nappaamat vetymolekyylit ovat lopullinen todiste siitä, että Enceladuksen jääpinnan alla vellova meri kätkee sisäänsä kemiallisen energialähteen. Sellaista tarvitaan, jotta mikrobit voivat yhdistää vetyä hiilidioksidiin ja tuottaa metaania, joka saattoi muodostaa perustan myös maapallon elämän synnylle.

”Vahvistus sille, että elämän syntyyn vaadittavaa kemiallista energiaa on Saturnuksen pienen kuun meressä, on tärkeä merkkipaalu Maan ulkopuolisten elinkelpoisten maailmojen etsinnässä”, sanoo Nasan JPL-laboratorion Cassini-tutkija Linda Spilker.

Hubble-teleskooppi havaitsi vuosina 2014 ja 2016 samanlaisia kaasu- ja jääpurkauksia Jupiterin Europa-kuussa.