Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nyt mitataan avaruusolentojen hengitystä

Avaruudesta on löydetty Maan kaltainen planeetta, jolla on vettä. Nyt eksoplaneetoilta aletaan etsiä kaikkia mahdollisia viitteitä elämästä.

Vesihöyry johdattaa elämän jäljille

30 vuoden etsinnän jälkeen tutkijat ovat löytäneet eksoplaneetan, joka sijaitsee elämälle suotuisalla vyöhykkeellä ja jolla on vettä. Seuraavaksi pitää selvittää, tarkoittaako vesi myös elämää.

On kaksi mahdollisuutta: joko olemme maailmankaikkeudessa yksin tai sitten emme ole. Molemmat vaihtoehdot ovat yhtä pelottavia. Näin on todennut tunnettu brittiläinen tieteiskirjailija Arthur C. Clarke aikoinaan.

Clarken lausahdukseen kiteytyy edelleen kaikki se, mitä elämästä maapallon ulkopuolella tiedetään. Tutkijoilla ei ole mitään konkreettisia todisteita siitä, että muualla avaruudessa olisi elämää.

Toisaalta tähtitieteilijät ovat bonganneet vieraiden tähtien ympäriltä yli 4 000 planeettaa, joista monella voi periaatteessa olla elämää. Ja nyt tutkijoilla on ensimmäistä kertaa välineet, joilla elämä voidaan osoittaa.

Elämä tarvitsee oikean kokoisen planeetan

Uusi tutkimus määrittää, miltä planeetoilta kannattaa etsiä elämää. Jotta planeetalla voi olla elämää, sillä pitää olla paitsi vettä ja kaasukehä myös vähintään 2,7 prosenttia Maan massasta. Se ei myöskään saa olla yli kaksi kertaa Maan kokoinen.

Vesi karkaa pieniltä planeetoilta

Jos planeetta on massaltaan noin Kuun kokoinen, siellä tuskin on elämää, vaikka se kiertäisi tähteään niin sanotulla elämänvyöhykkeellä. Näin pienen kappaleen painovoima on niin pieni, että vesi karkaisi sen pinnalta avaruuteen. Lisäksi niin pienten kappaleiden magneettikenttä ei riitä suojaamaan niitä tähdestä tulevalta tuhoisalta hiukkastuulelta.

Marsin koko riittää kaasukehään

Kiviplaneetoilla, jotka ovat massaltaan Marsin kokoisia tai suurempia, on todennäköisesti sellainen kaasukehä, että vesi pysyy nestemäisenä planeetan pinnalla. Marsin tavoin ne ovat kuitenkin voineet menettää osan kaasukehästään, koska niillä ei ole riittävän voimakasta magneettikenttää, joka suojaisi niitä keskustähdestä puhaltavalta hiukkastuulelta.

Maa on juuri sopiva

Massaltaan Maan kokoisilla tai korkeintaan kaksi kertaa niin suurilla planeetoilla voi olla sekä suojaava magneettikenttä että kaasukehä. Lisäksi niillä voi olla tulivuoria, joista purkautuvat vesihöyry, metaani ja hiilidioksidi luovat kaasukehään vakaan leudon lämpötilan. Monta kertaa Maata suuremmat kappaleet ovat yleensä kaasuplaneettoja, joilla tuskin on elämää.

Eksoplaneettojen kiertoratoja, läpimittoja ja massoja on kartoitettu jo 30 vuotta. Vähitellen on siis lupa odottaa edistysaskeleita.

Yksi sellainen saatiinkin äskettäin, kun avaruusteleskooppi Hubblen kuvista löytyi planeetta, jonka kaasukehässä on merkkejä vesihöyrystä.

Löytö kasvatti listaa planeetoista, joilla on periaatteessa elämälle suotuisat olot, koska ne kiertävät tähteään sopivalla etäisyydellä eivätkä ne ole liian pieniä eivätkä liian isoja.

Nyt kun tutkijat tietävät, millaisia planeettoja kannattaa etsiä, elämän etsintä pääsee kunnolla vauhtiin.

Nasan uusi planeettaetsin on löytänyt Maata muistuttavan planeetan – katso tästä, miltä se näyttää:

Nasan TESS-teleskooppi (Transiting Exoplanets Survey Satellite) havaitsi vuonna 2019 ensimmäisen Maata muistuttavan planeetan, joka kiertää tähteään sellaisella etäisyydellä, että siellä voisi esiintyä nestemäistä vettä.

Mistä elämää kannattaa etsiä?

Vuonna 1993 yhdysvaltalainen tähtitieteilijä James Kasting esitti käsitteen elämälle suotuisa vyöhyke. Sen lähtökohtana on vesi, joka on välttämätöntä kaikille tunnetuille eliöille.

Kasting päättelikin, että elämää voi syntyä vain sellaisille planeetoille, jotka kiertävät tähteään sellaisella etäisyydellä, että niiden pinnalla ei ole niin kylmää, että mahdollinen vesi jäätyy, eikä niin kuumaa, että vesi haihtuu.

Elämänvyöhyke sai pian lempinimen Kultakutri-vyöhyke vanhan Kultakutri ja kolme karhua -kansansadun mukaan.

Siinä Kultakutri-niminen tyttö löytää karhujen talon, jossa pöydällä on kolme lautasellista puuroa. Yhdessä puuro on aivan liian kuumaa, toisessa aivan liian kylmää ja kolmannessa juuri sopivaa.

Kaksi vuotta Kastingin artikkelin julkaisemisen jälkeen löydettiin 51 Pegasi b.

Valo paljastaa planeetan veden

Eksoplaneetta K2-18 b:n vetisyys paljastui avaruusteleskooppi Hubblen kuvista. Tutkijat huomasivat, että planeetan kaasukehän läpi tulleessa valossa oli vesimolekyylien näköinen aukko.

Se oli ensimmäinen tunnettu eksoplaneetta, joka kiertää Auringon kaltaista tähteä. Planeetta löydettiin tarkkailemalla tähden säteisliikettä. Kun tähti liikkuu Maahan nähden edestakaisin, sen valon aallonpituus muuttuu. Tällaisen edestakaisen liikkeen aiheuttaa tähteä kiertävän planeetan painovoima. Mitä suurempi planeetan massa on, sitä enemmän valon aallonpituus vaihtelee.

Lupaavat planeetat on listattu

Vuoden 1995 jälkeen on otettu käyttöön entistä paljon suurempia ja tarkempia teleskooppeja niin Maan pinnalla kuin avaruudessakin.

Samalla eksoplaneettajahti on saanut vauhtia. Nyt pystytään määrittämään paitsi eksoplaneettojen massa myös niiden läpimitta.

Elämää voi syntyä vain sopivalla etäisyydellä

Jotta planeetalle voi edes teoriassa syntyä elämää, sen täytyy kiertää tähteään juuri oikealla etäisyydellä, niin sanotulla elämänvyöhykkeellä. Se on etäisyys, jolla planeetan pintalämpötila on juuri niin korkea, että vesi pysyy siellä nestemäisenä. Jos planeetta on liian kaukana tähdestään, siellä oleva vesi jäätyy. Liian lähellä tähteä taas on niin kuumaa, että vesi haihtuu. Elämänvyöhykkeen sijainti riippuu tähden koosta ja kuumuudesta. Mitä kuumempi tähti on, sitä kauempaa pitää etsiä planeettoja, joilla voi olla elämää.

• Liian lämmintä

Lämpötila on niin korkea, että vesi höyrystyy planeetan pinnalla.

• Elinkelpoinen vyöhyke

Täällä etäisyys tähteen on juuri sopiva sille, että planeetan pinnalla voi esiintyä vettä. Maa sijaitsee myös tällaisella elinkelpoisella vyöhykkeellä.

• Liian kylmää

Planeetan pinnalla ei voi esiintyä nestämäistä vettä, mutta vettä voi löytyä jään muodossa.

Planeetat mitataan niin sanotulla ylikulkumenetelmällä. Kun planeetta kulkee Maasta katsottuna tähtensä editse, tähden valo himmenee.

Tähden kirkkauden vähentymisestä voidaan laskea, miten isosta planeetasta on kysymys.

Kun tiedetään planeetan massa ja läpimitta, voidaan laskea sen tiheys. Tiheydestä puolestaan voidaan päätellä, onko eksoplaneetta esimerkiksi kaasuplaneetta, kuten Saturnus ja Jupiter, tai kiinteä kiviplaneetta, kuten Maa ja Venus. .

Nykyisellään tutkijat ovat analysoineet noin neljä tuhatta avaruusteleskoopeilla kuvattua eksoplaneettaa.

Tietojen perusteella on laadittu lista eksoplaneetoista, jotka sijaitsevat elämänvyöhykkeellä.

Esan avaruusteleskoopin CHEOPSin tehtävänä on mitata eksoplaneettojen läpimitta.

© ATG medialabb/ESA

Vesihöyry vauhdittaa etsintää

Viime syyskuussa tehtiin uusi löytö, joka antoi lisävauhtia elämän etsimiselle. Saksalaisen Göttingenin yliopiston tutkijat löysivät vettä K2-18 b -nimisen eksoplaneetan kaasukehästä.

K2-18 b on kahdeksan kertaa Maan kokoinen kappale, joka kiertää tähteään 110 valovuoden päässä Maasta. Se on siis niin sanottu supermaapallo.

K2-18 b kiertää niin lähellä tähteään, että sen vuosi kestää vain 33 päivää. Planeetan pinta on silti riittävän viileä elämälle, sillä sen tähti on heikompi kuin Aurinko.

Kun tutkijat tarkastelivat avaruusteleskooppi Hubblen kuvaa K2-18 b:stä, ilmeni, että sen kaasukehän läpi kulkeneesta valosta puuttui osa aallonpituuksista.

Puuttuvat aallonpituudet olivat niitä, jotka vesimolekyylit imevät itseensä. Tarkka analyysi osoitti, että kaasukehässä on vesihöyryä siinä määrin, että K2-18 b:n ilmasto todennäköisesti on hyvin sateinen.

Vetinen K2-18 b antaa osviittaa siitä, mihin etsintä kannattaa suunnata.

Kärkiviisikko – ehdokkaat elämän esiintymiselle

Tähtitieteilijät ovat valinneet tunnettujen eksoplaneettojen joukosta viisi lupaavinta. Niistä aletaan nyt etsiä merkkejä elämästä.

Teleeskoopit tarkentavat sivilisaatioihin

Pian kaukoputkilla nähdään vieraiden planeettojen kasvien hohde ja avaruusolentojen aurinkokennot ja valopurjeet. Harvardin yliopiston tähtitieteilijällä Abraham Loebilla on huimat visiot avaruustutkimuksesta.

Pian ei enää tarvitse arvailla, onko muualla avaruudessa elämää. Kohta tiedetään, että elämää on tuhansilla tai miljoonilla planeetoilla.

Teleskoopit tunnistavat asutut planeetat metaanista, jota eläimet tuottavat kaasukehään, tai lasersäteistä, jotka ovat peräisin kehittyneiden sivilisaatioiden avaruusaluksista.

Näin uskoo ainakin Abraham Loeb. 58-vuotias Loeb on teoreettisen fysiikan tutkija ja yhdysvaltalaisen Harvardin yliopiston tähtitieteen laitoksen johtaja.

”Emme tiedä, onko muualla avaruudessa elämää,” Loeb toteaa puhelinhaastattelun aluksi.

”Mutta tiedämme, että jo pelkästään Linnunradassa on miljardeja planeettoja, joilla on samankaltaiset olosuhteet kuin maapallolla.

Ja Linnunrata on vain yksi biljoonista galakseista näkyvissä olevassa maailmankaikkeudessa.

Minusta olisi hyvin ylimielistä olettaa, että me olemme jotakin aivan erityistä ja että Maan tapaisia paikkoja ei voi olla muualla.

Minusta olisi päinvastoin luonnollista, että muualla maailmankaikkeudessa on samanlaista elämää kuin Maassakin – ja myös paljon kehittyneempiä elämän muotoja.”

Tekniikka paljastaa tekijänsä

Jos eksoplaneettaa asuttaa kehittynyt sivilisaatio, sen tekniset saavutukset näkyvät kauas. Sivilisaation merkkejä voivat olla esimerkiksi avaruusaluksista loistava valo, ilmakehän saasteet tai suurkaupunkien katuvalot.

Loeb on varma, että avaruudessa on elämää, ja nyt tekniikka alkaa olla sillä tasolla, että voidaan alkaa etsiä sen merkkejä.

Tähtitiede on siis ottamassa huimaa harppausta eteenpäin. Siitä lähtien, kun ensimmäiset eksoplaneetat löydettiin kolmekymmentä vuotta sitten, on puhuttu planeetoista, joilla ”saattaa” olla nestemäistä vettä ja jotka ”saattavat” olla sellaisia, että niillä voi olla elämää.

Nyt aletaan etsiä konkreettisia merkkejä elävistä olioista. Loeb uskoo, että kehitteillä olevat uudet teleskoopit ja tutkimusmenetelmät kertovat suoraan, onko planeetalla elämää vai ei.

Onko siellä elämää? Ja jos on, niin missä? Tunnettu tähtitieteilijä Frank Drake kertoo oman näkemyksensä:

Tähtitieteilijä Frank Drakea pidetään myös älyllisen elämän etsinnän isänä. Drake on 1960-luvulta alkaen kehottanut tutkijoita käyttämämään teleskopppiaikaa kehittyneiden sivilisaatioiden etsintään.

Näkymät tarkentuvat

Tieto eksoplaneetoista on lisääntynyt valtavasti 30 viime vuoden aikana. Konkreettiset kuvat muiden tähtien kiertolaisista ovat silti yhtä sumeita kuin ennenkin.

Nykyiset teleskoopit ovat kykyjensä äärirajoilla. Eksoplaneetoista pilkahtavan valon bongaaminen ei ole helppo urakka.

Näin Lontoon University College -yliopiston astrofyysikko Ingo Waldmann kuvaili The Verge -verkkomediassa veden löytämistä 110 valovuoden päässä Maasta sijaitsevalta K2-18 b -eksoplaneetalta: se on kuin yrittäisi New Yorkista käsin määrittää, minkä väriset siivet on hyttysellä, joka lentää valonheittimen edessä Lontoossa.