Melkein kuin Maa: Nasa löysi planeetan elinkelpoiselta vyöhykkeeltä

Nasan TESS-teleskooppi on löytänyt Maata muistuttavan planeetan, joka kiertää tähteään elinkelpoisella vyöhykkeellä. Löytö herätti toiveita siitä, että planeetalla saattaisi olla elämää.

Huhtikuun 16. ja 17. päivän välisenä yönä Nasa laukaisi Falcon 9 -raketin avaruuteen. Raketin lastina oli TESS-avaruusteleskooppi. Sen on määrä etsiä lähellä Maata sijaitsevia eksoplaneettoja, joilla saattaa esiintyä elämää.

Kesällä TESS-teleskooppi löysi GJ 357 d -planeetan, joka kiertää tähteään elinkelpoisen vyöhykkeen laidalla. Elinkelpoisella vyöhykkeellä lämpötila on sellainen, että siellä vesi voi esiintyä nestemäisessä muodossa, eli siellä on hyvät mahdollisuudet meidän tuntemallemme elämälle.

Ja nyt TESS on tehnyt uuden löydön.

Tällä kertaa superteleskooppi löysi Maata muistuttavan planeetan keskeltä TOI 700 -nimisen punaisen kääpiön elinkelpoista vyöhykettä. Uuden eksoplaneetan nimi on siten TOI 700 d.

Exoplaneter fundet af NASAs TESS-teleskop
© NASA's Goddard Space Flight Center

Planeetan arvioidaan olevan noin 20 prosenttia Maata suurempi ja se sijaitsee ”vain” 101,5 valovuoden päässä meistä. Tähtitieteilijöiden mielestä se on paikka, jota kannattaa tutkia myös tulevaisuudessa.

Jotta saadaan selville, voiko TOI 700 d -planeetalla esiintyä elämää, tutkijoiden on ensin selvitettävä, miltä planeetan pinta näyttää ja onko planeetalla kaasukehä.

Jos kyseessä on kallioplaneetta, jolla on paksu kaasukehä, uusi löytö voi antaa uutta toivoa elämän löytymisestä avaruudesta.

Tähtien valo paljastaa planeetat

TESS-teleskoopin on määrä neljällä kamerallaan tutkia yli 200 000 tähteä ja tarkkailla pieniä muutoksia tähtien kirkkaudessa ja siten havainta eksoplaneettoja.

Kun tähteä kiertävä planeetta osuu radallaan tähden eteen, tähden kirkkaus heikkenee.

Jos tähden kirkkaus heikkenee toistuvasti yhtä paljon, se on mitä luultavimmin merkki siitä, että tähteä kiertää planeetta.

Kun planeetta kulkee tähtensä editse, tähden kirkkaus vähenee. TESS-teleskooppi rekisteröi kirkkauden muutokset, ja Nasa raportoi uuden eksoplaneetan löytämisestä.

TESS-teleskoopin on määrä tutkia erityisesti eksoplaneettoja, jotka kiertävät punaisia kääpiötähtiä. Maailmankaikkeuden tähdistä 3/4 on punaisia kääpiöitä. Se on pitkäikäisin tähtityyppi.

Punaisissa kääpiöissä vedyn fuusioprosessi on huomattavasti hitaampi kuin esimerkiksi omassa Auringossamme. Siksi punaisten kääpiöiden lämpötila on ”vain” noin 3 500 astetta.

Punaiset kääpiöt voivat elää biljoona vuotta, mikä lisää elämän esiintymisen mahdollisuutta niiden ympäristössä.

Superteleskoopit paljastavat eksoplaneettojen salaisuuksia

Parin seuraavan vuoden aikana TESS-teleskooppi saa seurakseen muita superteleskooppeja, jotka etsivät happea, metaania ja hiilidioksidia, siis elämän aineksia, eksoplaneettojen kaasukehistä.