Maan elämä näkyy 1 000 tähdelle

Linnunradalla on todennäköisesti miljardeja aurinkokuntia, joissa on elollisia planeettoja. Tähtitieteilijät ovat laskeneet, moneltako niistä on mahdollista havaita Maa.

Tähtitieteellisissä tutkimuksissa on viime vuosikymmenien aikana löydetty yli 4 000 eksoplaneettaa Linnunradan muiden tähtien ympäriltä. Osalla planeetoista voi esiintyä elämää tai ehkä jopa sivilisaatioita.

Kuinka näkyvää Maan elämä sitten on? Kysymykseen vastaavat yhdysvaltalaisen Cornellin yliopiston tutkijat. Heidän mukaansa maapallo ja sen elämän merkit näkyvät 1 004 tähdelle, jotka sijaitsevat 326 valovuoden säteellä.

Tutkimuksessa sovellettiin niitä menetelmiä, joilla paikannetaan eksoplaneettoja ja etsitään elämän merkkejä Maan ulkopuolelta.

Näin meidät löydetään

Useimmiten tähtitieteilijät paikantavat eksoplaneetan siinä vaiheessa, kun se siirtyy Maasta katsottuna tähden eteen ja vähentää hieman tähden kirkkautta.

Ilmakehä antaa meidät ilmi

Jotta toiset sivilisaatiot voivat bongata maapallon, niiden täytyy sijaita suunnassa, josta katsottuna Maa ja Aurinko sattuvat samalle näkösäteelle. Sen jälkeen, kun maapallo on havaittu, näkösäteen ansiosta on mahdollista myös löytää merkkejä sen elämästä.

Siihen osaan auringonvalosta, joka läpäisee Maan ilmakehän, vaikuttavat ilman aineet. Siksi valon aallonpituuksien analyysi voi paljastaa sellaisia elämän merkkejä kuin happi ja metaani.

Useimmat tähdet kyllin vanhoja

95 prosenttia 1 004 tähdestä on niin vanhoja, että elämällä on ollut riittävästi – eli miljardeja vuosia – aikaa kehittyä siihen tapaan kuin maapallolla.

Yksi mielenkiintoisimmista tähdistä on 200 valovuoden päässä sijaitseva K2-155, jota kiertää Maan kaltainen planeetta.