eksoplaneetta, vesiplaneetta, planeetta, asteroidi,

Linnunrata vilisee Maan kaltaisia vesiplaneettoja

Uusi tutkimus osoittaa, että Maan kaltaiset planeetat syntyivät pölypivistä, jotka olivat täynnä jäätä ja hiiltä. Se voi tarkoittaa, että galaksissamme on valtava määrä vesiplaneettoja.

Getty Images

Linnunradasta on etsitty vuosikymmeniä Maan kaltaisia planeettoja. Jotta planeetalla voisi olla elämää, siellä pitää olla muun muassa runsaasti sulaa vettä. Tähän asti on oletettu, että vesi on tullut planeetoille komeettojen ja jäisten asteroidien mukana.

Nyt uusi mullistava Kööpenhaminan yliopiston tutkimus osoittaa, että vettä oli todennäköisesti jo valmiina siinä tähtienvälisessä hautomossa, josta planeetat syntyivät.

Linnunrata on ehkä täynnä planeettoja, joilla on mantereita ja valtameria kuten Maassa.

© NASA, ESA and G. Bacon (STScI)

Pöly tiivistyi viidessä miljoonassa vuodessa

Tietokonemallinnuksen avulla on laskettu, kuinka nopeasti ja millaisista aineista planeetat syntyvät.

Tutkimusten mukaan Maa muodostui alun perin vain millimetrin kokoisista vesi- ja hiilihiukkasista, jotka tiivistyivät yhteen taivaankappaleeksi.

Aluksi Maa kasvoi nopeasti kokoa. Pölystä tiivistyi jäästä ja hiilestä koostuvia pikkukiviä, joita kerääntyi yhteen viiden miljoonan vuoden ajan, kunnes Maa saavutti nykyisen kokonsa.

Sitä mukaa kuin planeetta kasvoi kokoa, sen lämpötila kohosi ja suuri osa vedestä haihtui. Vaikka valtaosaa Maan pinnasta peittävät nykyisin valtameret, vesi muodostaa vain noin 0,1 prosenttia Maan massasta.

Kolme elämän ehtoa

Mitä enemmän vettä on, sitä enemmän maailmankaikkeudessa voi olla elämää. Pelkkä vesi ei silti riitä, vaan kolmen ehdon on täytyttävä.

1: Nestemäistä vettä

Kaikki tunnettu elämä vaatii vettä nestemäisessä muodossa, joten sen oletetaan olevan välttämätön elämän synnylle. Ravinteiden liukeneminen veteen helpottaa elämän kehittymistä.

supernova, räjähdys, alkuaineet

2: Tärkeät alkuaineet

Elämä koostuu alkuaineista, jotka yhdistyvät aminohapoiksi ja proteiineiksi. Koska kaikki alkuaineet syntyvät tähtien ja supernovien ytimissä, niitä on tasaisesti universumissa.

3: Elämän energia

Elämä vaatii energiaa. Maassa kasvit hyödyntävät fotosynteesissä Auringon energiaa. Elämä voi myös käyttää esimerkiksi vulkaanisen toiminnan lämpöä tai kosmista säteilyä.

Vesiplaneettoja on kaikkialla maailmankaikkeudessa

Uusi planeettojen syntysimulaatio voi merkitä, että Linnunradassa ja maailmankaikkeudessa on paljon enemmän vettä ja kuin tähän asti on luultu.

Tietokonemallinnus viittaa nimittäin siihen, että kaikilla planeetoilla olisi suurin piirtein yhtä paljon vettä syntyessään, mikä tarkoittaa, että monissa aurinkokunnissa voisi olla hyvät edellytykset elämälle.

Avaruusteleskooppien tuleva sukupolvi voi auttaa havainnoimaan Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen kaasukehää ja vahvistamaan veden yleisyyden.