Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kaukaisten vieraiden takaa-ajo

Aurinkokunta on saanut vieraakseen ainakin kaksi kappaletta, jotka yleensä kiitävät tähtienvälisessä avaruudessa. Läpikulkumatkalaiset voivat ehkä kertoa, mistä Maan elämä on lähtöisin. Siksi niitä yritetään päästä tutkimaan luotaimilla.

Shuttertstock & Claus Lunau

Lokakuun 19. päivänä 2017 oli kanadalaisen tähtitieteilijän Robert Werykin vuoro tutkia Pan-STARSS-teleskoopin ottamia kuvia.

Selatessaan Havaijilla toimivan Haleakalan observatorion teleskoopin kuvia tietokoneen näytöllä hän kiinnitti huomiota erikoiseen pieneen valopilkkuun.

Ensin hän piti sitä yhtenä monista asteroideista, joita vilistää avaruudessa, mutta sen liikkeessä oli jotakin kummallista. Se kulki epätavallisen nopeasti eikä sen rata ollut soikea niin kuin muilla Aurinkokunnan kappaleilla.

Weryk oli sattunut tutkimaan juuri oikeaa kohtaa tähtitaivaalla juuri oikeaan aikaan. Hän näki ensimmäisenä ihmisenä taivaankappaleen, joka ei kierrä Aurinkoa eikä muutakaan tähteä.

Uusi tutkimus: Mystinen kappale voi olla aktiivinen asteroidi

Sikarin muotoinen kappale, joka vuonna 2017 lensi Aurinkokunnan sisäosien halki, voi olla osa suurempaa taivaankappaletta, jonka tähti repi pirstaleiksi. Näin kuuluu johtopäätös uudesta tutkimuksesta, joka julkaistiin huhtikuussa 2020 Nature Astronomy -tiedelehdessä.

Tutkijoiden päätelmä perustuu tietokonesimulaatioihin, jotka paljastivat, että Oumuamua-nimen saanut sikarin muotoinen outo kappale saattaa olla niin sanottu aktiivinen asteroidi. Tällainen asteroidi voi syntyä pienen kappaleen ohittaessa suuremman, esimerkiksi emotähden.

Tähden valtavat vuorovesivoimat ovat tietokonemallien mukaan voineet repiä pienemmän kappaleen pitkulaisiksi osiksi, jotka juuri muistuttavat Oumuamuan erikoista sikarimaista muotoa. Tämä teoria voi tutkijoiden mukaan selittää myös Oumuamuan liikkumistavan ja värin.

Ajatus siitä, että kummallinen kappale voisi olla osa suurempaa, esitettiin jo vuonna 2018. Uusi tutkimus on kuitenkin ensimmäinen, jossa oletusta on analysoitu yksityiskohtaisesti.

Hänen löytämänsä kappaleen rata ja nopeus osoittivat, että se oli kulkenut tuhansia miljardeja kilometrejä tähtienvälisessä avaruudessa. Sen matka oli alkanut, kun se oli syystä tai toisesta paiskautunut pois tähtensä kiertoradalta.

Werykin löytämä taivaankappale sai havaijinkielisen nimen Oumuamua eli ”tiedustelija”, mutta sen virallinen nimitys on 1I/2017 U1.

Tähtienvälinen kappale/Oumuamua

• Nopeus: 28,2 km/s
  • Lähimpänä Maata: 14.10.2017
  • Etäisyys nyt: 2,7 mrd. km

”1I” tarkoittaa ensimmäistä havaittua interstellaarisesta eli tähtienvälisestä avaruudesta tullutta kappaletta.

Tähtitieteilijät uskovat, että samantapaisia kulkijoita on avaruudessa lukemattomia, mutta niitä ei ole vain aikaisemmin osunut Aurinkokunnan suunnalle.

Project Lyra -luotain

• Nopeus: 55,6 km/s
  • Lähtöaika: 2033?
  • Saapuminen: 2052?

Oumuamua kiinnitti tähtitieteilijöiden huomion vuonna 2017. Kun planeetat ja muut Aurinkokunnan kappaleet kiertävät Aurinkoa, Oumuamua viiletti suoraan Aurinkokunnan poikki ja se kulki kohti Saturnusta matkallaan ulos Aurinkokunnasta. Brittitutkijat ovat laskeneet, että luotain voisi saada niin kovan vauhdin, että se saisi Oumuamuan kiinni parissakymmenessä vuodessa. Luotainhanke on saanut nimen Project Lyra.

Tähtitieteilijät ovat kaukaisesta vieraasta innoissaan. Jos sitä päästään tutkimaan lähietäisyydeltä, saadaan ehkä tietoa siitä, miten muiden tähtien kiertolaiset syntyvät. Samalla myös tietämys Aurinkokunnan menneisyydestä voi laajentua.

Ongelmana tosin on se, että kaukaiset vieraat ovat vain läpikulkumatkalla ja liikkuvat niin nopeasti, että luotain ei ehdi tutkimaan niitä ennen kuin ne poistuvat Aurinkokunnasta.

Tutkijat haluavat silti yrittää. Euroopan avaruusjärjestö ja Japani aikovat lähettää luotaimen odottelemaan seuraavaa interstellaarista vierasta.

Brittitutkijat taas suunnittelevat pikavauhtia kulkevaa luotainta, joka voisi saada Oumuamuan kiinni, vaikka se nyt viilettää jo Saturnuksen kohdalla.

Oumuamuan suuren nopeuden vuoksi Aurinko ei voi vangita sitä kiertoradalleen.

Vauhti tekee Oumuamuasta vieraan Aurinkokunnassa

Oumuamua-niminen kappale kiinnitti tutkijoiden huomion, koska se liikkui nopeammin kuin mikään muu Aurinkokunnassa. Kun asteroidien ja komeettojen keskimääräinen nopeus on 70 000 km/h, Oumuamua oli yli 300 000 km/h:n vauhdillaan varsinainen vauhtihirmu. Sen kovan nopeuden vuoksi se ei jäänyt Auringon kiertoradalle vaan se jatkoi matkaansa ulos Aurinkokunnasta sen jälkeen, kun Auringon painovoima oli taivuttanut sen rataa. Kuita lukuun ottamatta kaikki Aurinkokunnan kappaleet kiertävät Aurinkoa enemmän tai vähemmän soikeilla radoilla.

Amatööriä onnisti

Aurinkokunnan ulkopuolelta tulevien kappaleiden havaitseminen vaatii Pan-STARSSin kaltaisia erikoisteleskooppeja, joissa on laaja näkökenttä ja iso herkkä digitaalikamera, joka havaitsee himmeimmänkin valopilkun.

Tällaiset teleskoopit tarkkailevat tähtitaivasta jatkuvasti, ja niiden tietokone vertaa automaattisesti uusia kuvia vanhoihin ja etsii niistä muutoksia. Näin uudet kohteet havaitaan nopeasti.

Borisov ilmestyi näkyviin vuonna 2019

Vuonna 2019 avaruusteleskooppi Hubble ikuisti toisen interstellaarisen vieraan, 2I/Borisovin. Se muistutti tavallista komeettaa.

Pan-STARRSin ensisijainen tehtävä on etsiä sellaisia avaruudessa liikkuvia kappaleita, joiden rata kulkee niin lähellä Maata, että niistä voi olla vaaraa. Siinä sivussa se on havainnut tuhansia aiemmin tuntemattomia asteroideja ja komeettoja.

Jos Pan-STARRSin näkökenttään Havaijin taivaalla osuu interstellaarinen kappale, kuten Ouamuamua, teleskooppi rekisteröi senkin.

Hyvällä onnella kaukaisia vieraita voi kuitenkin havaita myös yksinkertaisemmilla laitteilla. Elokuun 30. päivänä 2019 Krimin niemimaalla asuva Gennadi Borisov löysi taivaalta interstellaarisen kappaleen itse rakentamallaan kaukoputkella.

Uuden taivaankappaleen virallinen nimi on nyt löytäjänsä mukaan 2I/Borisov. Kuten Oumuamua sekin kulkee niin sanottua hyperbolista rataa, eli se tekee kierroksen Auringon ympäri ja jatkaa sitten matkaansa pois Aurinkokunnasta.

Tähtienvälinen kappale/Borisov

• Nopeus: 39,5 km/s
  • Lähimpänä Maata: 28.12.2019
  • Etäisyys nyt: 514 milj. km

Tähti repi planeettansa

Borisov näyttää lähinnä kauas kotoaan eksyneeltä komeetalta, mutta Oumuamua on monella tavalla poikkeuksellinen kappale. Se on muodoltaankin hyvin erilainen kuin mikään Aurinkokunnan oma kiertolainen.

Se näyttää olevan lähinnä pitkulainen kuin sikari, ja sen pituus on ainakin kuusi kertaa niin suuri kuin sen leveys. Samankokoiset Aurinkokunnan asteroidit muistuttavat lähinnä palloa tai perunaa.

Oumuamuan outo muoto on saanut myös ihmisten mielikuvituksen laukkaamaan. Aluksi esitettiin jopa, että se on vieraan sivilisaation lähettämä avaruusluotain tai avaruusaluksen kappale.

Heinäkuussa 2019 kansainvälinen tutkijaryhmä kuitenkin julkaisi raportin, jossa todettiin, että noin 400 metrin pituinen kappale mitä todennäköisimmin on täysin luonnon muovaama.

Mitkään mittaukset tai käytettävissä olevilla laitteilla tehdyt havainnot eivät viitanneet siihen, että se olisi älyllisten olentojen rakentama. Havainnot eivät kuitenkaan antaneet selitystä Oumuamuan omituiselle muodolle.

© J. Andrew/LSST Project & Todd Mason, Mason Productions Inc./LSST Corporation

Vera C. Rubin etsii läpikulkumatkalaisia

Vuoren huipulle Chileen nousevassa Vera C. Rubin -observatoriossa on maailman suurin kamera. Se alkaa vuonna 2022 kuvata samaa taivaan aluetta 18 sekunnin välein. Jos kuvassa näkyy tuntematon kohde, kamera hälyttää tutkijat.

• Pääpeili sieppaa heikoimmankin valon

Teleskoopin pääpeilin halkaisija on 8,4 metriä. Se kokoaa tähtitaivaan heikonkin valon ja johtaa sen kahden pienemmän peilin ja monen linssin kautta kameraan.

• Alusta pyörii teleskoopin mukana

Teleskooppi ja sen kupu painavat yhteensä 300 tonnia. Niitä kannattelee alusta, joka seuraa teleskoopin liikkeitä. Koko tähtitaivaan kuvaamiseen menee kolme yötä.

• Kupu suojaa tuulelta ja sateelta

27 metriä korkea ja 30 metriä leveä kupu suojaa teleskooppia sään oikuilta. Se myös estää ympäristön valosaastetta häiritsemästä tähtitaivaan näkymiä.

• Näkymä on 40 kertaa niin suuri kuin Kuu

Teleskoopin näkökenttä on 3,5 astetta. Se vastaa tähtitaivaalla 40 kertaa täysikuun kokoista alaa. Kuvassa jokainen neliö vastaa yhtä teleskoopin 189 kuva-anturista.

Yhden teorian mukaan Oumuamua on osa planeetasta, joka on hajonnut palasiksi jouduttuaan liian lähelle tähteään. Lopullinen vastaus saadaan vain, jos vierasta päästään tutkimaan lähietäisyydeltä.

Toistaiseksi tutkijoilla on tietoa vain kahdesta Aurinkokunnan ulkopuolisesta vieraasta, mutta kaiken todennäköisyyden mukaan niitä liikkuu lähiavaruudessa enemmänkin. Niitä täytyy vain osata etsiä.

Tähtitieteilijät asettavatkin suuria toiveita uudelle Vera C. Rubin -observatoriolle, jota on vuodesta 2015 lähtien rakennettu vuoren huipulle Pohjois-Chileen. Observatorion teleskooppiin asennetaan maailman suurin digikamera, joka räpsii taukoamatta kuvia tähtitaivaasta.

Kun teleskooppi otetaan käyttöön parin vuoden päästä, kuvista todennäköisesti tulee esiin myös interstellaarisia vieraita.

Teleskoopin digikamera on suurin ja kallein koskaan rakennettu kamera. Se on pienen auton kokoinen, ja se ottaa kuvia 3 200 megapikselin tarkkuudella.

© J. Andrew/LSST Project & Todd Mason, Mason Productions Inc./LSST Corporation

Vera C. Rubin on iso edistysaskel tähtitieteelle, mutta tähtitieteilijät eivät tietenkään halua tyytyä katsemaan vieraita vain teleskoopin kuvista.

Jotta kaukaisista kohteista päästäisiin selville toden teolla, niitä pitää mennä tutkimaan itse paikalle. Tätä varten Euroopan avaruusjärjestö Esa suunnittelee Comet Interceptor -luotainta. Sen on määrä lähteä matkaan vuonna 2028.

Ajatuksena on sijoittaa luotain 1,5 miljoonan kilometrin päähän Maasta odottelemaan kaukaisia tulijoita. Asemapaikka on niin sanottu Lagrangen piste, jossa Maan ja Auringon painovoimat pitävät luotaimen lähes paikoillaan.

Kun sitten Vera C. Rubin tai jokin muu teleskooppi havaitsee kiintoisan kohteen, Comet Interceptor lähtee sitä vastaan. Nimensä mukaisesti sen ensisijainen tutkimuskohde ovat komeetat.

”Tutkimattomat tai ensimmäistä kertaa havaitut komeetat ovat kiehtova kohde tutkittavaksi lähietäisyydeltä”, Esan tutkimusjohtaja Günther Hasinger sanoo.