Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailmankaikkeus - Elämä avaruudessa

Kahdella uudella planeetalla voi olla elämää

15 astetta pinnalla ja paljon vettä. Uudet laskelmat osoittavat, että joillakin Trappist-1-järjestelmän planeetoilla saattaa esiintyä elämää.

Viime vuonna Nasa löysi kaikkiaan seitsemän Maata muistuttavaa planeettaa, jotka kiertävät Trappist-1-tähteä.

Monet niistä sijaitsevat elämälle suotuisalla vyöhykkeellä, eli juuri niin kaukana emotähdestä, että niillä saattaisi esiintyä elämää.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on nyt osoittanut, että kuudella näistä seitsemästä planeetasta voi olla suuria määriä vettä.

Elämän esiintymisen mahdollisuudet ovat parhaimmat kahdella planeetalla, Trappist-1d:llä ja Trappist-1e:llä, sillä niiden pinnalla lämpötila on juuri sopiva.

Tiheys viittaa veteen

Nasan aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että useat Trappist-1-järjestelmän planeetat ovat ilmeisesti Maan tavoin kiviplaneettoja, joilla voi esiintyä vettä.

Niinpä tutkijat paneutuivat planeetan tiheyteen, sillä se voi paljastaa, miten paljon vettä kiviplaneetta sisältää.

Järjestelmässä c-planeettaa lukuun ottamatta kaikkien planeettojen tiheys oli pieni, joten tutkijat arvelevat, että planeetoilla voi olla ”huomattavan paljon vettä”.

Kiertorata selvittää lämmön

Saadakseen selville planeettojen pintalämpötilan tutkijat loivat matemaattisen mallin, joka paljasti planeettojen kiertoradan.

Mallin mukaan planeetat kiertävät tähteään soikion muotoisilla radoilla.

Se tarkoittaa sitä, että tähden painovoima puristaa ja venyttää sitä kiertäviä planeettoja, mikä taas aiheuttaa kitkaa planeettojen ytimissä.

Kitka synnyttää planeetoilla b ja c niin paljon lämpöä, että niillä ei voi esiintyä vettä.

Planeetoilla d ja e kitkan voima ei kuitenkaan ole niin suuri.

Tutkijat arvelevat, että planeetta d:n pintalämpötila on 15 astetta – eli siis sama kuin Maassa keskimäärin. Planeetta e:n pinnalla lämpötila taas vastaa Antarktiksen oloja.