Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Elämän rakennuskivi Saturnuksen kuussa

Suuren Titan-kuun kaasukehästä löytynyt äärimmäisen harvinainen molekyyli saattaa olla vieraan elämänmuodon ainesosa.

Nasan tutkijat ovat löytäneet Saturnuksen kuun Titanin kaasukehästä molekyylin, jota kukaan ei ollut osannut odottaa.

Syklopropenylideeni-niminen molekyyli on kemiallisesti äärimmäisen aktiivinen, ja se reagoi nopeasti muiden molekyylien kanssa. Siksi sitä ei ole ennen löydetty mistään kaasukehästä.

Harvinainen syklopropenylideeni voi pinnan nestemäisen metaanin kanssa muodostaa elämän perustan Saturnuksen Titan-kuussa.

Syklopropenylideeni koostuu kolmen hiiliatomin renkaasta, johon on sitoutunut kaksi vetyatomia. Muodoltaan se muistuttaa suuria monimutkaisia, elämälle välttämättömiä molekyylejä.

Sekä rna:n että dna:n selkäranka rakentuu vastaavista rengasmaisista yhdisteistä.

Suotuisa paikka elämän etsintään

Titan on jo aiempien tietojen pohjalta yksi lupaavimmista paikoista, mistä vierasta elämää kannattaa etsiä Aurinkokunnasta, koska se muistuttaa monella tapaa Maata.

Titanissa on jokia, järviä ja meriä, mutta veden sijaan ne koostuvat nestemäisestä metaanista. Tämä synnyttää Maasta tunnettuja sääilmiöitä, kuten haihtumista, sadetta ja tuulijärjestelmiä.

3 faktaa Titan-kuusta

Suuruus: Noin 5 150 km:n läpimitallaan Titan on Aurinkokunnan toiseksi suurin kuu.

Kaasukehä: Tiheä kaasukehä sisältää typpeä (98,4 %) ja metaania (1,4 %).

Lämpötila: Pinnan lämpötila on –179 °C. Ilman kaasukehän metaania se olisi kylmempi.

Tutkijat löysivät harvinaisen molekyylin analysoimalla Titanin kaasukehästä heijastunutta valoa Chilessä toimivalla ALMA-teleskoopilla.

Titanissa on aineita solukalvoihin

Vuonna 2017 ALMA-teleskooppi havaitsi Titanin kaasukehästä myös akrylonitriiliä. Akrylonitriili pystyy muodostamaan kalvoja, jotka muistuttavat Maan elämälle tarpeellisia rasvapitoisia kalvoja.

Akrylonitriili sietää metaania, toisin kuin rasva-aineet, ja siksi jotkut tutkijat arvelevat, että mahdolliset Titanin elävät solut perustuvat nestemäiseen metaaniin ja akrylonitriiliin eivätkä veteen ja rasva-aineeseen.

Kun Dragonfly-luotain saapuu Titaniin vuonna 2034, se lentää ympäriinsä kuussa ja ottaa näytteitä maastosta. Kemialliset analyysit kertovat tutkijoille kuun elämän edellytyksistä.