Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Eksoplaneetat

Avaruusteleskoopit keräävät vuosia kestävän työrupeamansa aikana valtavia määriä tietoja, joista toivotaan löytyvän myös elinkelpoisia planeettoja.

Maailmankaikkeus - Elämä avaruudessa

Auta tutkijoita etsimään elämää avaruudesta

Tutkijat ovat julkaisseet kaikkien ulottuville eksoplaneettoja etsivien avaruusteleskooppien keräämiä tietoja. He toivovat, että avaruudesta kiinnostuneet yksityishenkilöt auttavat heitä käymällä läpi valtavia kuvamääriä – ja ehkä löytämällä näin ensimmäisen eksoplaneetan, jolla esiintyy elämää.

Uskotko sinä, samoin kuin valtaosa maailman tähtitieteilijöistä, ettei Maa voi olla ainoa paikka universumissa, missä on syntynyt elämää? Ja että on vain ajan kysymys, milloin elämää löytyy avaruudesta?

Jos vastasit kyllä, tässä on sinulle hyviä uutisia: voit auttaa läpimurron saavuttamisessa ryhtymällä Aurinkokunnan ulkopuolista elämää etsivien tutkijoiden apulaiseksi.

Tavallisista kansalaisista tulee tutkijoita

Tehtävänä on etsiä elämälle suotuisia eksoplaneettoja tiedoista, joita tehokkailla kameroilla varustetut avaruusteleskoopit ovat keränneet. Teleskoopit ottavat valtavia määriä kuvia – aivan liian monia, jotta tutkijat ehtisivät käydä ne kaikki läpi.

Suuren tietomäärän vuoksi on perustettu tutkimushankkeita, kuten Planet Hunters ja Nasan Citizen Scientists. Niissä kansalaistutkijoiksi kutsutut, aivan tavalliset tähtitiedettä harrastavat ihmiset, voivat etsiä teleskooppien kuviin kätkeytyviä elinkelpoisia planeettoja.

Planet Hunters -hankkeessa harrastajat tutkivat Kepler-teleskoopin keräämiä tietoja löytääkseen eksoplaneettoja, jotka ovat jääneet tietokoneohjelmilta huomaamatta. Hanke on osoittautunut menestykseksi: pelkästään vuonna 2016 harrastajat löysivät Keplerin tutkimustuloksista kymmenen uutta eksoplaneettaa.

Nasan uusi TESS-teleskooppi alkaa myös pian lähettää kuvia Maahan – ja myös niistä harrastajat voivat haravoida uusia, tärkeitä löytöjä.

Työ niin sanottuna kansalaistutkijana on palkatonta – mutta palkkion aherruksestasi voit saada, jos havaitset juuri sen eksoplaneetan, jolla ensimmäisenä voidaan todistaa esiintyvän Aurinkokunnan ulkopuolista elämää.