eksoplaneetta, gliese, kaasukehä

Tulikuuma kappale tarjoaa välähdyksen vieraasta kaasukehästä

Ääriolojen planeetta Gliese 486 b on täydellinen ehdokas eksoplaneetaksi, jonka kaasukehää voidaan havainnoida suoraan.

RenderArea

26 valovuoden päästä Maasta on löydetty äärimmäisten olojen planeetta, joka voi merkitä läpimurtoa Aurinkokunnan ulkopuolisten planeettojen tutkimuksessa.

Gliese 486 b:n läpimitta on 1,3 kertaa niin suuri kuin Maan. Massaltaan eksoplaneetta vastaa 2,8-kertaisesti Maata, ja se ehtii kiertää tähtensä vain 1,47 vuorokaudessa.

Planeetan 430-asteinen pinta on tähtitieteellisessäkin mielessä kuuma – ei kuitenkaan niin kuuma, ettei planeetalla voisi olla kaasukehää. Ja se on ratkaisevaa, sillä juuri kaasukehää tutkijat olettavat voivansa pian havainnoida suoraan.

Eksoplaneettojen Rosetten kivi

Yksi löydön tehneistä tutkijoista, Trifon Trifonov, kutsuu planeettaa ”eksoplaneettojen Rosetten kiveksi”.

Rosetten kiven avulla arkeologit pystyivät 1800-luvulla tulkitsemaan egyptiläisiä hieroglyfeja, ja tutkijat toivovat, että Gliese 486 b voi vastaavasti auttaa ymmärtämään, miten vieraiden aurinkokuntien planeetat säilyttävät kaasukehänsä.

Myöhemmin tänä vuonna avaruuteen laukaistaan Hubble-teleskoopin seuraaja, James Webb -avaruusteleskooppi. Se mahdollistaa Gliese 486 b:n kaltaisten planeettojen kaasukehän suoran havainnoinnin.

Huojunta ja varjo paljastivat planeetan

Tutkijat havaitsivat planeetan siksi, että sen painovoima saa sen tähden huojahtelemaan. Löytö vahvistettiin transitmenetelmällä, joka rekisteröi Gliese 486 b -planeetan aiheuttaman pienen himmennyksen emotähtensä valoon sen ollessa tähtensä ja Maan välissä.