Stjerne æder planet

Tähdet ahmivat omia planeettojaan

Vieraissa aurinkokunnissa planeetat voivat joutua niin lähelle tähteä, että tähti nielaisee ne. Uusi tutkimus osoittaa, että tätä tapahtuu paljon useammin kuin tähtitieteilijät ovat luulleet.

NASA Goddard Space Flight Center

Maan kaltaiset eksoplaneetat ovat suuressa vaarassa jäädä omien tähtiensä kitaan. Tämä on tilanne ainakin niin sanotuissa kaksoistähtijärjestelmissä. Asia todetaan uudessa tutkimuksessa, joka on Italian astrofyysisen tutkimuslaitoksen INAFin käsialaa.

Neljäsosassa aurinkokuntia, joissa planeetat kiertävät kaksoistähteä, yksi planeetoista ajautuu ennen pitkää kiinni toiseen tähdistä. Näin tapahtuu siis paljon useammin kuin tähtitieteilijät ovat tähän asti arvelleet.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että joissakin kaksoistähtijärjestelmissä toisessa tähdessä paljon enemmän raskaita alkuaineita, kuten rautaa. Tähän asti syy siihen on ollut arvoitus.

Saattaa tietysti olla, että tähdet ovat jo syntyneet erilaisina, mutta tämäntyyppinen selitys aiheuttaa monenlaisia ongelmia, sillä kaksoistähtien oletetaan lähes aina kehittyneet samasta kaasupilvestä.

Tähtien syntymä kaksoistähti

Useimmat kaksoistähtien puoliskoista ovat syntyneet yhtä aikaa samasta pöly- ja kaasupilvestä. Siksi niillä pitäisi olla samanlainen koostumus.

© NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

Onkin paljon todennäköisempää, että ero on syntynyt, kun toinen tähdistä on nielaissut Maan kaltaisen kiviplaneetan, joka on sisältänyt runsaasti raskaita alkuaineita.

Kuumat tähdet koekappaleina

Saadakseen selville, kuinka usein planeettojen nielemistä tapahtuu, tutkijat analysoivat 107:n keskenään lähes samanlaisen kaksoistähden koostumuksen. Tutkijat keskittyivät tähtiin, joiden pinta oli hieman kuumempi kuin Auringon eli pinnaltaan yli 6 500-asteisiin tähtiin.

Tämäntyyppinen tähti säilyttää nielaisemansa materiaalin uloimmassa kerroksessaan, minkä vuoksi mahdollisista metalleista voidaan saada viitteitä tähden valosta. Noin neljäsosassa kaksoistähdistä tutkijat havaitsivat ison eron raskaiden alkuaineiden määrissä.

Viileämmissä tähtipareissa ei havaittu samanlaista eroa. Syynä tähän on se, että planeettojen materiaali jakautuu viileämmissä tähdissä kaikkiin tähden kerroksiin, joten se "laimenee" huomattavasti, eikä sen olemassaolosta saada enää viitteitä tähden valosta.

Tähti ahmaisee planeetan

Kiviplaneetasta peräisin oleva aine jää kuumassa tähdessä pintakerrokseen. Siksi siitä voidaan saada viitteitä tähden säteilemästä valosta.