Planeetat: kolme tähteä ja kummajainen
Maailmankaikkeus - Eksoplaneetat

Oudossa aurinkokunnassa yhdellä planeetalla on kolme aurinkoa

Muiden aurinkokuntien planeetat saattavat käyttäytyä kummallisesti. Yhdellä niistä on kolme aurinkoa, eikä sitä edes pitäisi olla olemassa.

Tällä hetkellä muista aurinkokunnista tunnetaan jo noin 1 800 planeettaa. Eksoplaneetoiksi kutsutut planeetat käyttäytyvät usein aivan toisin kuin oman Aurinkokuntamme planeetat.

Eksoplaneetalla on kolme aurinkoa

Avaruudesta on löydetty muun muassa kaasuplaneetta HD 188753 Ab, joka kiertää yhtä kolmitähtisen aurinkokunnan tähdistä.

Tältä auringonlasku näyttäisi kaasuplaneetan pinnalta:

HD 188753 Ab kiertää aurinkojaan lähempänä kuin muut planeetat

Eksoplaneetta kummastuttaa myös siksi, että sen rata sijaitsee hyvin lähellä yhtä aurinkokunnan tähdistä. Se on itse asiassa niin lähelä, että HD 188753 Ab -planeetan vuosi kestää vain 3,3 vuorokautta. Kahden muun, toisiaan kiertävän tähden, rata sijaitsee kauempana planeetasta.

Katso, miltä erikoinen tähtijärjestelmä näyttää.

Planeetat ovat yllättävän kestäviä

Erittäin lähellä tähteä kiertävien planeettojen löytyminen viittaa siihen, että planeetat ovat kestävämpiä kuin on luultu. Klassisten planeettojen syntyä käsittelevien teorioiden mukaan HD 188753 Ab:n kaltaisia jättiplaneettoja ei pitäisi olla olemassa niin lähellä tähteä.

Ensinnäkin planeetan ei olisi pitänyt voida muodostua niin lähellä tähteä, koska teorioiden mukaan sillä etäisyydellä tähdestä ei pitäisi voida olla niin paljon ainetta, että siitä voisi syntyä jotain niin suurta.

Lisäksi kaasuplaneetan pitäisi palaa niin lähellä tähteä kuin HD 188753 Ab nyt on.

Tutustu maailmankaikkeuden planeettakummajaisiin

Yksikään löydetyistä vieraista aurinkokunnista ei muistuta omaa Aurinkokuntaamme – usein niissä on paljon vähemmän planeettoja ja monet planeetoista ovat jättikokoisia, paljon suurempia kuin Aurinkokunnan suurin planeetta, Jupiter.

Vaikka eksoplaneettoihin liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä, tutkijoilla on jo nyt käsitys siitä, miten ”planeettakummajaiset” ovat voineet muodostua.

Lue outojen eksoplaneettojen synnystä lisää artikkelista: