© NASA/JPL-Caltech
Maailmankaikkeus - Eksoplaneetat

Nasa paljasti 10 uutta planeettaa, joilla voi olla elämää

Kepler-teleskooppi on havainnut 219 eksoplaneettakandidaattia, joista 10:llä voi esiintyä nestemäistä vettä ja siten myös elämää.

Kepler-avaruusteleskooppi on havainnut Aurinkokunnan ulkopuolelta 10 uutta Maata muistuttavaa kiviplaneettaa, joilla saattaa esiintyä elämää.

Nasa ilmoitti havainnosta lehdistötilaisuudessa Silicon Valleyn tutkimuskeskuksessaan viime viikon alkupuolella.

Yhdysvaltojen avaruusjärjestö kertoi Kepler-teleskoopin paikantaneen kaikkiaan 219 taivaankappaletta, jotka voivat olla eksoplaneettoja.

Tuhansien eksoplaneettojen löytäjä

10 näistä eksoplaneettakandidaateista sijaitsee elämälle otollisella vyöhykkeellä. Se tarkoittaa sitä, että planeetoilla saattaa esiintyä nestemäistä vettä ja siten myös elämää.

Ahkerasti töitä paiskinut Kepler-teleskooppi on neljän toimintavuotensa aikana havainnut kaikkiaan 4 034 mahdollista planeettaa. Niistä 50 sijaitsee elämälle otollisella alueella.

Uusi havainto on Keplerin tähänastisista löydöistä laajin ja yksityiskohtaisin, totesivat tutkijat tiedotustilaisuudessa.

Erittäin tarkka mittaaja

Katso videolta, miten planeetta vaikuttaa tähden valoon.

Planeetat löydettiin niin kutsutulla ylikulkumenetelmällä, jossa Kepler-teleskooppi mittaa tähden valoa.

Kun planeetta, jonka rata kulkee tähden ympäri, liukuu tähden eteen, valo himmenee hieman. Himmenemisistä voidaan muun laskea muun muassa planeetan koko.

Kepler-teleskooppi mittaa tähden valon himmenemistä erittäin tarkasti. Se havaitsee jopa vain 20 miljoonasosan vaihtelut tähden kirkkaudessa.