Avaruuden elämää

Kolmen Trappist-1-aurinkokunnan planeetan pinnalla saattaa olla matala meri ja pieniä saaria. Ympäristö voi tarjota edellytykset elämälle.

© JPL-Caltech/NASA
Maailmankaikkeus - Eksoplaneetat

Mustat kukat ja panssarisammakot voisivat elää Trappist-1-aurinkokunnassa

Kolmella Trappist-1-aurinkokunnan planeetalla saattaa esiintyä elämää. Nyt eräs biologi on esittänyt siitä näkemyksensä. Katso tästä, miltä vieraat elämän muodot näyttävät.

Kylmää tähteä ympäröi seitsemän kiviplaneettaa. Siltä näyttää Trappist-1-aurinkokunta.

Toukokuussa 2017 löydetty tähtijärjestelmä on nimetty vuosikymmenen planeettalöydöksi. Tähden planeetoista peräti kolme kiertää elämälle suotuisalla vyöhykkeellä, missä voisi olla eläviä olioita.

Nyt eräs eläinten kehitykseen erikoistunut biologi on esittänyt arvauksen siitä, miltä vieraat eläimet ja kasvit saattaisivat näyttää.

Punainen kääpiö tarjoaa karut elinolot

Trappist-1

Kolmella tähden planeetoista voi esiintyä elämää.

© JPL-Caltech/NASA

Trappist-1 sijaitsee 39 valovuoden päässä Maasta. Se on niin sanottu punainen kääpiö, ja sen läpimitta on vain kymmenesosa Auringosta.

Punaiset kääpiötähdet lähettävät valtavan suuria määriä säteilyä avaruuteen. Purkausten nostattamat magneettimyrskyt voivat olla tuhansia kertoja niin voimakkaita kuin pahimmat Auringon aiheuttamat magneettimyrskyt Maassa.

Vaikka planeettaa suojaisi magneettikenttä, siellä mahdollisesti elävät eläimet tarvitsisivat suojan säteilyä vastaan.

Biologi arvelee, että eläimillä olisi panssarinaan paksu iho ja sarveislevyjä. Niillä olisi lisäksi vahvat etujalat, joilla ne pystyisivät nopeasti kaivautumaan pinnan alle tähden säteilypurkausten aikana.

Napsauta ja zoomaa eläimeen:

Kasvit ryömivät pitkin pintaa

Punaiset kääpiöt eivät säteile kovin paljon näkyvää valoa. Esimerkiksi Trappist-1 säteilee vain 0,05 prosenttia Auringon valon määrästä.

Kasvien täytyisi siksi voida hyödyntää tähden näkyvän valon lisäksi myös lämpösäteilyä fotosynteesissään. Lehdet ovat todennäköisesti mustia tai tummia, koska tummat värit imevät eniten lämpösäteilyä.

Karussa ympäristössä kasvien pitää kätkeä sekä juuristonsa että vesivarastonsa pinnan alle niin kuin sienet ja levittää lehtensä aivan lähelle pintaa.

Napsauta ja zoomaa kasviin: