Avaruudesta löytyi Maan ja Auringon kopio

Paras paikka etsiä Maan ulkopuolista elämää on 3 000 valovuoden päässä. Sieltä on löydetty täydellinen planeetan ja tähden yhdistelmä.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet ensimmäistä kertaa Maan kaltaisen planeetan, joka kiertää Aurinkoa muistuttavaa tähteä.

Vieras aurinkokunta sijaitsee yli 3 000 valovuoden päässä Maasta, ja vuonna 2014 sieltä löydettiin kaksi isoa planeettaa. Nyt Max Planck -instituutissa Saksassa on tutkittu lähemmin planeettojen ratoja ja havaittu, että niihin vaikuttaa vielä kaksi kauempana tähdestä kiertävää kappaletta.

Toinen, KOI-467.04, on Maan kaltainen mutta lähes kaksi kertaa Maan kokoinen kiviplaneetta. Se sijaitsee niin oivallisella etäisyydellä tähdestä, että sen pinnalla voisi olla nestemäistä vettä.

Tähti ja planeetta muodostavat täsmäparin

/ 2

Kepler-160

Koko:
10 % suurempi kuin Aurinko.

Pintalämpötila:
5 200 °C (Auringon on 5 500 °C).

Kirkkaus:
3,9 x 10^26 wattia (sama kuin Auringon).

KOI-467.04