Astronomit todistivat eksoplaneetan syntyä

Havainto planeetan synnystä 520 valovuoden päässä kertoo, miten Aurinkokuntakin on syntynyt.

NASA/JPL-Caltech

Ensimmäistä kertaa tähtitieteilijät ovat päässeet todistamaan planeetan syntymää. Ranskassa PSL-yliopistossa tutkittiin VLT-teleskoopin kuvia 520 valovuoden päässä Maasta sijaitsevan AB Aurigae -tähden syntymästä.

Tähden ympärillä havaittiin kierrehaarainen pöly- ja kaasupilvi. Tutkijoiden mukaan kierteisyys on merkki siitä, että pölypilveä kyntää planeetanalku. Se uurtaa kiertäessään tähteä pölyyn aukkoja samaan tapaan kuin vene lipuessaan pitkin tyyntä järvenselkää saa aikaan aaltoja.

Katkos paljasti syntymän

Yhdessä kierteessä havaittiin katkos, jossa pöly näyttää tiivistyneen. "Vauvaplaneetta" ilmeisesti sijaitsee siellä.

Pölykierteessä AB Aurigae -tähden ympärillä on pieni katkos (valkoinen ympyrä) keskellä. Sinne on syntymässä uusi eksoplaneetta.