Arvoituksellinen aurinkokunta rikkoo sääntöjä

Tähtitieteilijät löysivät planeettajärjestelmän, jonka kaasujättiläiset eivät vastaa vallitsevaa käsitystä niiden muodostumisesta.

ESO/N. Bartmann/spaceengine.org

500 valovuoden päässä Maasta sijaitseva aurinkokunta kyseenalaistaa teoriat kiertolaisten syntymisestä nuoren tähden ympärille.

Tähti CI Tau on vasta kaksi miljoonaa vuotta vanha, mutta sitä kiertää jo neljä suurta kaasuplaneettaa.

Englantilaisen Cambridgen yliopiston tutkijat kartoittivat planeettajärjestelmää tarkemmin Chilessä toimivalla ALMA-radioteleskooppiryhmällä, joka koostuu 66 antennista ja pystyy ottamaan vastaan hyvin heikkoa säteilyä kaikkeuden viileistä kappaleista.

© Mikkel juul jensen & Amanda Smith/Institute of Astronomy

Kolme planeettaa uhmaa teoriaa

CI Tau -tähteä kiertävät kaasuplaneetat järjestivät kukin omanlaisensa yllätyksen. Pelkästään sisimmän ja uloimman välinen etäisyys on ainutlaatuinen.

Liian lähellä

Kymmenen kertaa Jupiterin massainen planeetta kiertää tähteä vain 60 miljoonan kilometrin päässä. Näin lähelle tähteä ei pitäisi syntyä kaasujättiläisiä.

Liian suuri

Tähti on ollut olemassa kaksi miljoonaa vuotta. Silti sillä on Saturnuksen kokoisia kiertolaisia. Näin nopea kaasun kerääminen sopii huonosti teorioihin.

Liian kaukana

Uloimman kaasujättiläisen etäisyys tähteen on 60 miljardia kilometriä. Saturnuksen kokoisia kaasujättiläisiä ei pitäisi muodostua näin kaukana.

Kuuma planeetta yllätti

Etenkin CI Taun lähin kiertolainen yllätti tutkijat.

Se on niin sanottu kuuma jupiter, jonka kiertorata kulkee hyvin lähellä tähteä. Kuumat jupiterit ovat yleensä satoja miljoonia vuosia vanhoja.

Selitykseksi kaasujättiläisten sijainnille on esitetty, että ne eivät ole muodostuneet tähden ympärillä vaan ne ovat vieraita planeettoja, jotka tähti on vanginnut painovoimallaan.

Iältään kovin nuori CI Tau pudottaa kuitenkin pohjan pois käsitykseltä.

Mysteereitä jonoksi asti

Arvoituksellisia ovat myös ne kaksi ulointa kaasuplaneettaa, jotka ovat Saturnuksen kokoisia mutta joiden ei pitäisi olla vielä näin pitkällä kehityksessään.

Lisäksi uloin planeetta kiertää tähteä selittämättömän kaukana, sillä tällä etäisyydellä ei ole uskottu muodostuvan näin isoja kiertolaisia.

Ehkä planeetat ovat vaikuttaneet toisiinsa painovoimallaan niin, että kuuma jupiter on siirtynyt lähelle tähteä ja kaksi muuta on sinkoutunut loitommas. Muuten teoriat kaipaavat tarkistusta.