Tämä planeetta pullistelee timantteja

55 Cancri -eksoplaneetalla vallitsee Nasan mittausten mukaan täydelliset olosuhteet timanttien muodostumiselle. Tähtitieteilijät uskovatkin planeetan olevan timanttien peitossa.

Maailmankaikkeus - Eksoplaneetat

3 paikkaa avaruudessa, jotka pursuavat timantteja

Avaruudessa törmää tämän tästä timantteihin. Jotkin planeetat ovat timanttien peitossa, toisilla taas tarvitaan tukeva sateensuoja, joka kestää timanttipisaroita. Lähde timanttijahtiin maailmankaikkeuteen.

1. Kaasuplaneetoilla sataa timantteja

Tutkijat uskovat, että Saturnuksen ja Jupiterin vedystä ja heliumista koostuvissa kaasukehissä leijailee timantteja.

Timantteja syntyy kaasukehässä, kun hiiliatomit, joita muodostuu esimerkiksi ukonilman aikana, putoavat alemmas ja puristuvat yhteen timanteiksi.

Lähempänä kaasujättiläisten pintaa vallitseva kova paine ja korkea kuumuus voivat vielä sulattaa timantit niin, että ne satavat timanttipisaroina.

2. Timanttiplaneetalla on 1 648 astetta

Eksoplaneetta 55 Cancri e:n massa, koko ja lämpötila viittaavat siihen, että se on timanttien ja grafiitin peittämä.

Planeetta on massaltaan yli 8 kertaa niin suuri kuin Maa, ja sen säde on noin kaksi kertaa niin suuri kuin Maan säde.

55 Cancri e kiertää lisäksi hyvin lähellä tähteään, 55 Cancri A:ta. Yksi planeetan vuosi kestää siksi vain 18 Maan tuntia, ja sen pinnalla lämpötila on 1 648 astetta.

3. Neptunuksella ja Uranuksella lainehtii timanttimeri

Kaasuplaneettojen Neptunuksen ja Uranuksen pinnalla on 50 000 asteen kuumuuus ja 40 miljoonaa kertaa niin kova paine kuin Maassa.

Niissä olosuhteissa hiiliatomit eivät vain muutu timanteiksi, vaan niistä syntyy timanttimeri.

Timantteja on yritetty nesteyttää kokeissa altistamalla ne suurelle paineelle ja korkealle lämpötilalle pommittamalla niitä tiheillä laserpulsseilla.