SLS:n neljä moottoria antavat raketille 15 prosenttia enemmän tehoa kuin oli Saturn V:llä, joka tähän asti on pitänyt hallussaan ennätystä historian voimakkaimpana avaruusrakettina.
SLS:n ensimmäinen vaihe on neljän moottorin voimin kulkeva suuri raketti, jota avustaa kaksi erillistä boosteria eli tehosterakettia. Näin avaruusalus miehistö- tai rahtikapseleineen saa tarvittavan vauhdin pois Maan ilmakehästä matkallaan kohti Kuuta.
Kun SLS on loppuun asti kehitetty myöhempiä Artemis-lentoja varten, raketti voi nostaa 86 tonnia ilmakehästä, missä se on kiertoradalla.
Starship on rakennettu Mars-lentoja varten
Starship joutuu vielä odottamaan hyväksyntää Yhdysvaltojen viranomaisilta, ennen kuin se voi nousta avaruuteen.
Kun lupa on saatu, Elon Muskin jättiraketista tulee kaikkia aiempia korkeampi ja voimakkaampi. 33 Raptor-moottoria on sijoitettu Super Heavy -laukaisujärjestelmään, joka pystyy nostamaan noin 150 tonnia Maan ilmakehästä.
Starship ei, toisin kuin SLS, lennä Kuuhun suoraan. Suuri avaruusalus kiertää ensin Maata, kunnes se saa tankattua polttoainetta toisesta Starshipistä. Sen jälkeen alus on valmis jatkamaan matkaa kohti Kuuta. Samaa menetelmää käytetään pidemmälle aikavälille suunnitelluilla Mars-lennoilla.
Starshipin suuri etu on se, että kaikki sen osat on suunniteltu kierrätettäviksi. Raketin ensimmäinen vaihe voi laskeutua turvallisesti alustalle, missä siihen tarttuvat robottikädet, ja myös itse alus pystyy laskeutumaan hallitusti.
Nasa on valinnut SpaceX:n Starshipin viemään astronautteja Kuuhun Artemis-ohjelmassa. Alkaen Artemis III -lennolta, jolla astronautit jälleen laskeutuvat Kuuhun, ja siitä eteenpäin SLS:n on tarkoitus lennättää miehistöt pienelle Kuuta kiertävälle avaruusasemalle. Sieltä Starship noutaa astronautit ja vie heidät kiertolaisemme pinnalle, samoin taas Kuusta takaisin asemalle.
Starshipin pitkän toiminta-ajan ansiosta laukaisuista tulee keskimäärin huokeampia. Moni onkin ihmetellyt, miksi Nasa yhä panostaa miljardeja dollareita omaan hankkeeseensa, kun Starship – ainakin paperilla – tekee SLS:stä tarpeettoman jo melko läheisessä tulevaisuudessa.