Raketin laukaisu

Näin Space Launch System vie ihmiset turvallisesti Kuuhun

Nasa aikoo taas pian lähettää ihmisiä Kuuhun, jotta Maan lähimmästä naapurista saadaan väliasema matkalle kohti Marsia. Space Launch System päivittää vanhojen avaruusrakettien kierrätysmoottoreita ja ottaa käyttöön uusia turvalaitteita matkalla kohti Kuuta.

Nasa aikoo taas pian lähettää ihmisiä Kuuhun, jotta Maan lähimmästä naapurista saadaan väliasema matkalle kohti Marsia. Space Launch System päivittää vanhojen avaruusrakettien kierrätysmoottoreita ja ottaa käyttöön uusia turvalaitteita matkalla kohti Kuuta.

NASA

Elokuussa Nasa aikoo jälleen panna vauhtia Kuuhun suuntautuvaan kilpajuoksuun. Artemis-ohjelman tarkoitus on lähettää astronautteja lähimpään naapuriimme – lähes 50 vuotta sen jälkeen, kun Gene Cernan toistaiseksi viimeisenä ihmisenä jätti jalanjälkensä kuupölyyn joulukuussa 1972.

Space Launch System (SLS) -raketti vie sekä ihmisiä että rahtia Kuuhun, minne Nasa aikoo rakentaa tukikohdan ulkoavaruuden tutkimista varten.

SLS-hankkeessa hyödynnetään ja kehitetään edelleen Nasan avaruussukkuloiden tekniikkaa, ja etenkin turvallisuuteen on panostettu, jotta astronautit onnettomuuden sattuessa pääsevät Maahan.

Kilpi ja moottorit SLS:n suojana

Challenger-onnettomuudessa vuonna 1986 avaruussukkula räjähti kappaleiksi vain 73 sekuntia laukaisun jälkeen ja kaikki miehistön jäsenet menehtyivät.

Onnettomuuksista oppineena Nasa on tehnyt kaikkensa varmistaakseen astronauttiensa turvallisuuden. Artemis-ohjelmaan kuuluva SLS-kantoraketti on kolme kertaa niin suuri kuin Challenger.

Kuvitus SLS-raketin hätäkapselista

Tässä kuva Artemis-ohjelman pelastusjärjestelmästä. Se irrottaa hätätilanteessa Orion-kapselin, jossa astronautit ovat, kantoraketista. Sen jälkeen kapseli voi laskeutua mereen laskuvarjojen avulla.

© NASA

Launch Abort System (LAS) asennetaan Orion-miehistökapselin yläpuolelle. LAS on rakennettu vahvasta komposiittimateriaalista, joka suojaa äärimmäisiltä lämpötiloilta, melulta ja tuulelta.

Mikäli laukaisussa menee jotain pieleen, LASin keskeytysmoottori aktivoituu millisekuntien kuluessa. Moottori tuottaa jopa 200 000 kilon työntövoiman – mikä riittäisi nostamaan 26 norsua maanpinnalta – ja vie miehistön turvaan.

Kun miehistö on turvallisen etäisyyden päässä raketista, jettison-moottori sinkoaa LASin irti Orion-kapselista. Kolmannen moottorin avulla astronautit voivat ohjata Orion-alusta niin, että se pääsee laskeutumaan laskuvarjolla mereen.

98 metrin korkuinen kuuraketti nousee laukaisurampilta 39B Kennedyn avaruuskeskuksesta Floridasta, läheltä Atlantin rannikkoa. Nousussa siinä on noin tuhat tonnia nestemäistä polttoainetta.

Nasa raketti
© NASA

1. Boostereista kahden minuutin huippuvauhti

Kun lähtölaskenta ehtii nollaan, syttyvät ensimmäisen rakettivaiheen neljä moottoria sekä boosterien eli tehosterakettien kaksi moottoria. Vain kahdessa minuutissa raketti saavuttaa 45 kilometrin korkeuden, missä boosterit palavat loppuun ja irtoavat.

Nasa raketti
© NASA

2. Ensimmäinen vaihe vie Orionin avaruuteen

Kahdeksan minuutin kuluttua ensimmäisestä rakettivaiheesta loppuu polttoaine. Nyt raketti on 157 kilometrin korkeudessa. Ensimmäinen vaihe irrotetaan, ja itse Orion-alus asettuu ylemmän rakettivaiheen kanssa Maan kiertoradalle.

Avaruusraketti
© NASA

3. Toinen vaihe antaa viime sysäyksen

Tunnin ja 25 minuutin kuluttua toinen rakettivaihe on vienyt Orionin soikealle Maata kiertävälle radalle ja antaa sille nyt viimeisen tönäisyn kohti Kuuta. Loppumatkasta Orionin pitää selviytyä oman rakettimoottorinsa ja ohjausrakettien turvin.

SLS on kaikkien aikojen voimakkain raketti

SLS:stä tulee kaikkia aiempia voimakkaampi raketti, kun se lopulta vuosien viivästyksen jälkeen laukaistaan matkaan.

SLS ylittää jopa legendaarisen Saturn V:n, joka 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa vei Apollo-ohjelman astronautit Kuuhun.

Vaikka Nasa ja muut avaruusjärjestöt suhteellisen usein lähettävät astronautteja Kansainväliselle avaruusasemalle, Artemis I -hanke on silti valtava haaste. Kuu on nimittäin noin tuhat kertaa niin kaukana Maasta kuin avaruusasema.

Artemis-lennoilla kierrätetään

Onnistuakseen tehtävässä SLS-raketin pitää singota Orion-kapseli kiitämään kohti Kuuta lähes 40 000 kilometrin tuntivauhtia. Kun SLS:n polttoaine on sytytetty ja alus laukaistu matkaan, Maan painovoima yrittää jarruttaa sitä, ja siksi alkuun tarvitaan erittäin kovaa vauhtia – muuten Orion vain putoaisi takaisin maahan.

Kaikkia aiempia suuremman avaruusraketin rakentaminen on valtava ja kallis tehtävä. Yli 1 900 alihankkijaa Yhdysvalloista ja Euroopasta on osaltaan valmistellut laukaisua, joka maksaa noin 4 miljardia euroa.

Vaikka budjetti kuulostaa tähtitieteelliseltä, insinöörit ovat jopa kierrättäneet vanhoja rakettimoottoreita. He ovat korjanneet ja päivittäneet 16:n aikoinaan avaruussukkuloissa käytetyn moottorin versioita. Niitä käytetään nyt neljällä ensimmäisellä Artemis-lennolla.