Mitä vauhtia Maa vie meitä avaruudessa?

Miten nopeasti me liikumme universumissa?

Vaikka istut nojatuolissa, olet koko ajan liikkeessä. Maa kiertää akselinsa ympäri ja samalla se kiertää Aurinkoa. Lisäksi Aurinko liikkuu ja koko Linnunrata kiitää avaruudessa. Sinun etenemisnopeutesi on monta miljoonaa kilometriä tunnissa.

sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Silloinkin, kun ihminen on maapallolla näennäisesti liikkumatta, hän on nopeassa liikkeessä. Liike johtuu monista tekijöistä.

Ensinnäkin Maa pyörii oman akselinsa ympäri.

Pyörimisliikkeen nopeus vaihtelee sijainnin mukaan. Suurimmillaan – 1 670 kilometriä tunnissa – se on päiväntasaajan kohdalla. Nopeus pienenee hieman maapallon napoja päin mentäessä.

Toiseksi Maa kiertää jatkuvasti Aurinkoa 107 200 kilometrin tuntinopeudella.

Kiidät myös Linnunradan mukana

Kolmas vauhtia antava tekijä on Aurinkokunnan oman galaksin, Linnunradan, sisäinen liike.

Aurinkokunta kiertää Linnunradan keskuksen kerran 225 miljoonassa vuodessa. Koska Aurinko sijaitsee 27 000 valovuoden päässä Linnunradan keskuksesta, sen radan pituus on 170 000 valovuotta. Näiden lukujen pohjalta voidaan laskea, että Aurinkokunta liikkuu vähän yli 800 000 kilometrin tuntivauhtia.

Linnunratakin on liikkeessä

Linnunrata kuuluu paikalliseksi ryhmäksi kutsuttuun galaksijoukkoon, jonka painovoimapiste on jossain Linnunradan ja sen naapurigalaksin Andromedan välissä.

Linnunrata kulkee kohti itseään suurempaa Andromedaa 470 000 kilometrin tuntinopeudella. Vaikutusta on myös sillä, että paikallinen ryhmä liikkuu 2 200 000 kilometriä tunnissa 150 miljoonan valovuoden päässä sijaitsevan valtavan massakeskittymän suuntaan.

Alue tunnetaan nimellä Great attractor eli Suuri puoleensavetäjä. Sen sijaan universumin laajeneminen ei ole liikettä samassa merkityksessä.

Koe avaruus – turvalliselta etäisyydeltä

Maailmankaikkeuden tutkimiseen et välttämättä tarvitse avaruuspukua. Juuri nyt meillä on loistava tarjous kaikille, jotka haluavat tarkkailla avaruutta takapihalta:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit myöhemmin tänä vuonna suunnata kiikarin vaikka Orionin tähdistöön ja tarkkailla Betelgeuzea – taivaan kirkkainta punaista ylijättiläistä. Se näkyy Mitilux-kiikarilla.