Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tänään OSIRIS-REx laskeutuu Bennu-asteroidille

Bennu-asteroidi on mahdollinen vaarallinen kappale, joka saattaa törmätä Maahan ja aiheuttaa tuhoisan luonnonkatastrofin. Siksi Nasa lähetti vuonna 2016 matkaan avaruusluotaimen, joka tänään yrittää laskeutua asteroidille ja ottaa siitä näytteen.

Henning Dalhoff

Samaan tapaan kuin juomapistettä lähestyvä kilpapyöräilijä virittäytyy nappaamaan täydessä vauhdissa mukaansa vesipullon OSIRIS-REx-luotain valmistautuu kohtaamiseen Bennu-asteroidin kanssa 100 000 kilometrin tuntivauhdissa. Kun hetki koittaa, ohut robottikäsivarsi työntyy luotaimesta ja kouraisee asteroidin pölyistä pintaa.

Viiden sekunnin kuluttua alus on napannut näytteen.

Tänään OSIRIS-REx yrittää ensi kertaa kerätä pölyä ja pikkukiviä asteroidin pinnalta.

Seuraa tehtävää livenä klo 24 alkaen täällä

Luotaimen tarkoitus on tuoda astronomeille näyte yhdestä niistä yli 19 000 asteroidista, jotka kiertävät uhkaavan lähellä Maata.

Näytteestä toivotaan lisätietoa asteroideista ja niiden vaihtelevista radoista, jotta tuhoisiin törmäyksiin voitaisiin varautua ja ne voitaisiin estää.

Luotain tutkii Bennua vuoden

OSIRIS-REx on kolmas osa Nasan New Frontiers -hankkeesta, johon kuuluvat myös Plutoon tehty New Horizons -lento ja Jupiteriin suuntautunut Juno-lento.

Hankkeen tavoitteena on tutkia kosmista lähiympäristöämme ja etsiä vastauksia Aurinkokunnan syntyyn ja tulevaisuuteen liittyviin kysymyksiin.

OSIRIS-REx laukaistiin matkaan vuonna 2016. Se kiersi ensin Aurinkoa yhden vuoden, käväisi sitten Maan tuntumassa ja otti vauhtia kohti Bennun rataa.

OSIRIS-REx

Auton kokoinen luotain

OSIRIS-REx-luotain on kooltaan 2,72 x 3,1 metriä. Se painaa 1 529 kiloa eli noin henkilöauton verran.

Asteroidi kiitää noin 100 000 kilometrin tuntivauhtia. Luotain on pysytellyt Bennun tuntumassa kaksi vuotta tutkien ja kartoittaen asteroidia edistyksellisillä laitteillaan viiden kilometrin etäisyydeltä.

Mallia komeettaluotaimesta

OSIRIS-REx-luotain on muodoltaan kuutio, jonka sivut ovat noin kolme metriä pitkät. Muotoilu on suurelta osin perintöä Stardust-luotaimelta, joka vuonna 2006 toi Maahan näytteen Wild 2 -komeetasta.

Luotaimen laitteistoon kuuluu muun muassa kolme kameraa, jotka kuvaavat Bennua sekä kaukaa että läheltä. Korkeusmittarilla puolestaan saadaan luotua topografinen kartta asteroidin pinnasta. Spektrometri taas kartoittaa Bennussa esiintyviä mineraaleja ja orgaanisia aineita.

Konekäsi kouraisee Bennun pintaa

Kolmemetrinen robottikäsivarsi on yksi OSIRIS-REx-luotaimen tärkeimmistä työkaluista. Yhdessä tarkkojen mittauslaitteiden ja lämpösuojatun kapselin kanssa se takaa sen, että pieni pala Bennu-asteroidia saadaan tuotua turvallisesti Maahan.