Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lentokoneella avaruuteen

Euroopan avaruusjärjestö Esa havittelee lentokonetta, jonka huippunopeus on 6 000 kilometriä tunnissa. Se ylittää Atlantin muutamassa tunnissa ja voi käväistä avaruudessakin.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Viisinkertainen äänen nopeus oli Euroopan avaruusjärjestön Esan mielestä sopiva vauhti lentokoneelle. Tällaista konetta ei vielä ole, mutta siihen sopiva moottori on nyt läpäissyt testit.

Yhdysvaltalaisessa testauskeskuksessa tehdyissä kokeissa moottorin jäähdytyslaite selvisi kunnialla, kun se pantiin käsittelemään kuumia ilmavirtoja, jotka syntyvät, kun moottori toimii huippunopeudella.

Silloin moottoriin virtaava ilma on 1 000-asteista ja jäähdyttimien on viilennettävä se, ennen kuin moottorin sisäosat sulavat. Testissä lämpötila saatiin −150 asteeseen 1/20 sekunnissa.

© SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Hybridimoottori käyttää ilmakehän happea

SABRE on eräänlainen suihkumoottorin ja rakettimoottorin hybridi. Koska se pystyy käyttämään ilmakehän happea, nestemäistä happea tarvitaan vain yläilmakehässä ja avaruudessa. Se taas vähentää kustannuksia.

  • Polttavan kuumaa ilmaa virtaa sisään

    Kun lentokorkeus on alle 25 kilometriä, moottori imee ilmaa sisään edestä, Kun vauhtia on 6 000 km/h, ilman lämpötila on yli 1 000 astetta.

  • Ilma jäähtyy pakkasen puolelle

    Ilma virtaa lämmönvaihtimeen, jossa on tuhansia nestemäisen vedyn täyttämiä ohuita putkia. Se jäähdyttää ilman 1/20 sekunnissa −150-asteiseksi.

  • Ilma ja vety palavat rakettimoottorissa

    Ilmaan sekoitetaan nestemäistä vetyä, ja seos sytytetään rakettimooottorissa. Nestemäistä happea tarvitaan vasta yli 25 kilometrin korkeudessa.

Suihkumoottorista rakettimoottoriksi

Moottori on nimeltään SABRE eli Synergetic Air Breathing Rocket Engine, ”yhteisvaikutteinen ilmaa hengittävä rakettimoottori”.

Sen on kehittänyt brittiläinen Reaction Engines -yhtiö. Nimensä mukaisesti siinä yhdistyvät suihkumoottorin ja rakettimoottorin ominaisuudet.

Kun kone lentää ilmakehässä, moottori imee sisäänsä ilmaa, puristaa sen kokoon ja sekoittaa siihen polttoainetta ja vetyä ja johtaa sitten seoksen rakettimoottoriin.

Kun lentokorkeus on yli 25 kilometriä, ilma on niin ohutta, että suihkumoottorit eivät voi toimia, ja silloin rakettimoottorissa käytetään mukaan tankattua happea ja vetyä.

Niiden voimin rakettimoottori tuottaa yli viisikertaisen äänen nopeuden.

SABRE-moottori voi antaa lentokoneelle viisinkertaisen nopeuden tavalliseen matkustajasuihkukoneeseen verrattuna.

Y-akseli ilmoittaa nopeuden verrattuna äänen nopeuteen, mach 1 = 1 225 km/h eli 340 m/s,

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Boeing 777

Yleensä reittilentokoneet lentävät 880–926 km/h 10–12,5 kilometrin korkeudessa.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Concorde

Concorde oli reittiliikenteessä 1976–2003. Se taittoi matkan Lontoosta New Yorkiin 3 tunnissa ja 30 minuutissa. Huippunopeus oli mach 2,04.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

SR-71 Blackbird

Tähän asti maailman nopein lentokone on ollut Lockheed SR-71 Blackbird, joka nousi ilmaan ensimmäisen kerran 1964. Huippunopeus on yli mach 3,2 ja maksimaalinen lentokorkeus 25,9 km.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

SABRElla varustettu alus

Koneen huippunopeus on 25 kertaa äänen nopeus ja se voi nousta aina avaruuteen asti.

SHUTTERSTOCK/Reaction Engines Ltd

Salaisuus piilee ilmassa

Mullistavaa SABRE-rakettimoottorissa on juuri se, että se pystyy käyttämään ilmakehän happea. Mitä vähemmän alukseen täytyy ottaa mukaan nestemäistä happea tankeissa, sitä edullisemmaksi aluksen käyttö tulee.

Silloin itse kone painaa vähemmän ja siinä on enemmän tilaa lastille tai matkustajille.

Laskelmien mukaan SABRElla varustettu avaruuslentokone voisi viedä Kansainväliselle avaruusasemalle ISS:lle yhtä suuren kuorman kuin kaksi kertaa sen painoinen nykyraketti.

Lue myös:

Autot

Tieteen tuomio: Kuinka ilmastoystävällinen sähköauto on?

11 minuuttia
Avaruuslennot

Astronautit vaihtoivat 1. luokkaan

10 minuuttia
Avaruuslennot

Lähtölaskenta alkoi: USA tekee avaruuslentojen historiaa

4 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota