Jättiraketti vie ihmisiä Marsiin 7 vuoden kuluttua
Uudessa raketissa on tilaa kerralla jopa 200 ihmiselle Maan ja Marsin välisellä lennolla. Lisäksi sitä voidaan käyttää käsittämättömän nopeisiin lentomatkoihin maapallolla.

Musk aikoo käyttää BFR-jättirakettiaan ISS-aseman tavarakuljetuksiin. Kuljetuksilla rahoitetaan matkaa Marsiin.
Viime perjantaina Tesla-miljardööri Elon Musk kertoi lisää yksityiskohtia SpaceX-yrityksensä viime vuonna esittelemästä lippulaivasta, uudesta raketista. Nyt jättiraketti on saanut uuden nimen BFR, mikä Muskin mukaan tulee sanoista ”Big Fucking Rocket”.
Jättiraketti voi kerralla kuljettaa 90–200 ihmistä Marsiin. Se on huomattavasti enemmän kuin kaikki muut raketit, joihin mahtuu vain kourallinen ihmisiä. Esimerkiksi Nasan Marsiin suuntaavassa Orion-aluksessa on tilaa vain neljälle astronautille!
Enemmän tilaa kuin Airbus 380 -koneessa
BFR-raketin tilavuus on 825 kuutiometriä, joten siinä on enemmän tilaa kuin maailman suurimmassa matkustajakoneessa, Airbus 380:ssä. Marsiin matkaajat saavat valita nukkumapaikakseen yhden aluksen 40 hytistä tai he voivat rentoutua painottomuudessa tilavissa yhteistiloissa, jotka sijaitsevat raketin kärjessä.
106 metriä korkea ja yhdeksän metriä leveä raketti sisältää kaksi osaa: kantoraketin, jossa on 31 SpaceX:n Raptor-moottoria ja joka voi viedä avaruuteen 150 tonnia, ja itse avaruusaluksen, jossa on 6 Raptor-moottoria. Kun BFR-raketti on jättänyt ilmakehän taakseen, avaruusalus irtoaa kantoraketista, joka palaa Maahan.
Vertailun vuoksi voidaan mainita, että Nasan kuuraketti Saturn V kykeni aikoinaan nostamaan 135 tonnia.
Raketti on 100-prosenttisesti kierrätettävä
BFR-hankkeen tavoitteena on, että sekä kantoraketti että avaruusalus voisivat laskeutua takaisin Maahan, joten kaikki osat olisivat täysin kierrätettäviä.
SpaceX:llä on jo hyviä kokemuksia osittain kierrätettävästä Falcon 9 -raketista, joka on suorittanut peräjälkeen 16 laskeutumista ilman virheitä. Falcon 9 on vastannut ISS-aseman tavarakuljetuksista vuodesta 2012 alkaen.
Ensimmäinen miehitetty lento vuonna 2024
BFR-raketti kiitää jopa 29 000 kilometriä tunnissa ja se voi viedä ihmisen Marsiin 150–300 päivässä.
Muskin mukaan hanke on niin realistinen, että hän uskoo BFR:n suorittavan ensimmäiset miehitetyt lennot Marsiin jo vuonna 2024. Lopullisena tavoitteena on asuttaa Mars ja tehdä ihmiskunnasta avaruusmatkailun taitava sivilisaatio.