Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kymmenes planeetta

Tutkijaryhmä uskoo todistaneensa, että Aurinkokunnassa on kymmenen planeettaa.

© Heather Roper/LPL
Maailmankaikkeus - Aurinkokunta

Uusia todisteita: Aurinkokunnassa on 10 planeettaa

Tähtitieteilijät ovat pitkään uumoilleet, että Aurinkokunnan laitamilla on tuntematon planeetta. Nyt tutkijaryhmä on löytänyt todisteita vielä yhden tuntemattoman planeetan olemassaolosta. Se nostaisi Aurinkokunnan planeettojen lukumäärän kymmeneen.

Siitä alkaen, kun Pluto vuonna 2006 alennettiin kääpiöplaneetaksi, Aurinkokunnassa on virallisesti ollut kahdeksan planeettaa. Totuus on luultavasti ihan jotain muuta. Viime vuosina astronomit ovat havainneet useita merkkejä siitä, että Aurinkokunnan laitamilla olisi tumma jättiläisplaneetta.

Jos arizonalainen tutkijaryhmä on oikeassa, Planeetta 9 ei ole ainoa tuntematon planeetta.

Marsin kokoinen planeetta

Tutkijaryhmä uskoo löytäneensä todisteet sille, että Aurinkokunnassa on myös kymmenes planeetta, joka sijaitsee paljon lähempänä Maata kuin Planeetta 9.

Ilmeisesti planeetta sijaitsee hieman yli 50 au:n (50 kertaa Auringon ja Maan välinen etäisyys) päässä Auringosta.

Tutkijoiden mukaan hypoteettinen planeetta on kutakuinkin Marsin kokoinen ja siis selvästi pienempi kuin Planeetta 9, jonka arvellaan olevan noin Neptunuksen kokoinen.

Planeetta houkuttelee asteroideja ja komeettoja

Planeetta 10 sijaitsee tutkijoiden mittausten mukaan Kuiperin vyöhykkeen reunamilla. Kuiperin vyöhykkeellä on asteroideja, komeettoja ja kääpiöplaneettoja.

Oletettua planeettaa ei ole havaittu suoraan, mutta tutkijoiden mittaukset osoittavat, että osissa Kuiperin vyöhykettä vaikuttaa voima, joka ei voi olla peräisin nyt tunnetuista planeetoista.

Se ei myöskään voi johtua niin ikään oletetusta Planeetta 9:stä, sillä se vaikuttaisi kokonsa ja sijaintinsa vuoksi toisella tavalla.

Outo voima voidaan selittää sillä, että Marsia muistuttava planeetta vetää painovoimallaan toisia taivaankappaleita puoleensa. Niinpä tutkijaryhmä on päätynyt olettamukseen, että Aurinkokunnassa on kahdeksan planeetan sijaan kaikkiaan kymmenen planeettaa.