Uusi todiste Jupiterin kuun merestä

Europan kaasukehästä on löydetty varmoja merkkejä vesihöyrystä. Löytö vahvistaa, että kuun pinnan alla on nestemäistä vettä.

Pintapuolisesti tarkasteltuna Jupiterin kuu Europa on hyytävän luotaantyöntävä.

Jäiseltä pinnalta on turha etsiä elämää. Tutkijoita kiinnostaakin ennen kaikkea se, mitä on pinnan alla.

Tutkijoiden mielenkiinto heräsi 40 vuotta sitten, kun Voyager 2 -luotain lensi Europan ohi ja otti kuvia sen pinnasta.

Jupiterin kuu ei ole niin karu kuin on luultu

Ne osoittivat kuun olevan jään peitossa, mutta jääpinnassa oli isoja railoja ja murtumia. Sen sijaan meteoriittien törmäyksistä ei ollut merkkejä.

Pinnan täytyi siis uudistua koko ajan, mikä edellyttäisi jonkinlaista geologista toimintaa, joka tuo pintaan uutta ainetta.

1990-luvulla Galileo-luotaimen kuvat tukivat teoriaa, jonka mukaan jäisen pinnan alla olisi sulan veden muodostama meri.

Jään railojen oletettiin syntyneen vesimassojen liikkeistä, jotka sai aikaan Jupiterin painovoima.

Jupiter vetää esiin vettä Europa-kuun pinnan alta

/ 3

Jupiter repii jäähän railoja

Jupiterin painovoima saa Europan jääpeitteen rakoilemaan.

Vesi nousee railoihin

Jään alla olevasta merestä nousee vettä jään rakoihin.

Vesi nousee railoista geysireinä kaasukehään

Paikoin Europan pinnalla on geysereitä, jotka syntyvät, kun vesi purkautuu höyrynä railoista jään pinnalle. Höyryn määrä on nyt saatu mitattua.