Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Uusi todiste Jupiterin kuun merestä

Europan kaasukehästä on löydetty varmoja merkkejä vesihöyrystä. Löytö vahvistaa, että kuun pinnan alla on nestemäistä vettä.

Pintapuolisesti tarkasteltuna Jupiterin kuu Europa on hyytävän luotaantyöntävä.

Jäiseltä pinnalta on turha etsiä elämää. Tutkijoita kiinnostaakin ennen kaikkea se, mitä on pinnan alla.

Tutkijoiden mielenkiinto heräsi 40 vuotta sitten, kun Voyager 2 -luotain lensi Europan ohi ja otti kuvia sen pinnasta.

Jupiterin kuu ei ole niin karu kuin on luultu

Ne osoittivat kuun olevan jään peitossa, mutta jääpinnassa oli isoja railoja ja murtumia. Sen sijaan meteoriittien törmäyksistä ei ollut merkkejä.

Pinnan täytyi siis uudistua koko ajan, mikä edellyttäisi jonkinlaista geologista toimintaa, joka tuo pintaan uutta ainetta.

1990-luvulla Galileo-luotaimen kuvat tukivat teoriaa, jonka mukaan jäisen pinnan alla olisi sulan veden muodostama meri.

Jään railojen oletettiin syntyneen vesimassojen liikkeistä, jotka sai aikaan Jupiterin painovoima.

Jupiter vetää esiin vettä Europa-kuun pinnan alta

Jättiläisplaneetta Jupiterin painovoima saa Europan jääkuoren murtumaan, jolloin jään alla olevan meren vesi pursuu railoista geysireinä.