Meteoriitti-isku palautti jääkauden

Kivikaudella Grönlantiin jysähti avaruudesta puolentoista kilometrin levyinen lohkare. Törmäys vastasi 700 atomi­pommin räjähdystä. Se pani maapallon ilmaston uusiksi: jo loppumassa ollut jääkausi sai tuhannen vuoden jatkoajan.

Jefferson Beck/GSFC/NASA

Viime jääkauden lopulla Grönlannin luoteisnurkassa rytisi lujaa. Yli kilometrin kokoinen kappale syöksyi läpi ilmakehän.

Kitka sai 60 000 kilometrin tuntivauhtia syöksyneen lohkareen edessä olevan ilman kuumenemaan niin, että sen ympärille syntyi hehkuva plasmavaippa.

Kun tulipallo törmäsi Maahan, iskun voimakkuus vastasi 700 megatonnin ydinlatauksen eli 47 000:n Hiroshimaan pudotetun atomipommin räjähdystä. Kahdenkymmenen kilometrin säteellä kaikki muuttui hehkuvaksi pöly- ja kaasupilveksi.

© Jefferson Beck/GSFC/NASA

Tarina kuulostaa katastrofielokuvan alku- tai loppukohtaukselta, mutta se on totta. Meteoriitti-iskun seuraukset saivat tuta 13 000 vuotta sitten eläneet esivanhempamme. Törmäyksen seuraukset eivät rajoittuneet Grönlannin jäätikköön tulleeseen reikään ja kallioperään revenneeseen kraatteriin, vaan isku muutti koko planeetan ilmaston.

Se toi jo loppumassa olleen jääkauden takaisin tuhanneksi vuodeksi, tuhosi kokonaisten kansojen elinmahdollisuudet ja muutti ihmiskunnan historian kulun.

Tutka paljasti kraatterin

Eri puolilla maapalloa tunnetaan noin 180 meteoriitin törmäyksestä syntynyttä kraatteria.

Komein niistä on Vredefort-kraatteri, joka syntyi pari miljardia vuotta sitten, kun 12 kilometrin levyinen murikka jysähti nykyisen Etelä-Afrikan alueelle. Törmäys sulatti hetkessä 14 000 kuutiokilometriä kalliota, ja kivisulaa paiskautui jopa 2 500 kilometrin päähän alueelle, jossa nykyinen Skandinavia silloin sijaitsi.

Kaksi miljardia vuotta sitten maapallolla eli vain yksisoluisia eliöitä, joiden muodostamat yksinkertaiset ekosysteemit todennäköisesti selvisivät iskusta ilman merkittäviä tuhoja.

Nykyään samanlainen törmäys hävittäisi ison osan Maan eläimistä ja ­kasveista, kun ilmakehään nouseva pöly pimentäisi taivaan vuosikymmeniksi ja maapallon keskilämpötila laskisi nykyisestä 15 asteesta pakkasen puolelle.

Hiawatha-meteoriitin törmäys Grönlantiin vastasi 700 megatonnin atomipommin räjähdystä.

Ihmisten ja muun eliökunnan onneksi niin iso lohkare ei ole osunut Maahan sen jälkeen, kun kymmenen kilometrin levyinen kappale törmäsi Meksikoon ja pyyhki hirmuliskot elävien kirjoista 65 miljoonaa vuotta sitten.

Kosmisen kolarin mahdollisuus on silti aina olemassa. Siksi geologit pyrkivät etsimään ja tutkimaan mahdollisimman monta törmäyskraatteria kartoittaakseen, mitä seurauksia meteoriitti-iskuista on ja miten usein niitä tapahtuu.

Tiedepiireissä heräsi suuri innostus, kun vuonna 2015 tanskalaisen geologin Kurt Kjærin johtama tutkijaryhmä löysi viitteitä siitä, että Grönlannin luoteisimmassa kulmassa kilometrin paksuisen jääpeitteen alla piili tuntematon kraatteri.

Nasan 20 vuoden aikana kokoamista tutkakuvista näytti erottuvan kallioperässä maljamainen syventymä, jonka halkaisija oli mahtavat 31 kilometriä. Tutkalla on mahdollista nähdä maanpinnan muodostelmat jään alta.

© Kurt Kjær et al./Science

Ennen kuin Tanskan luonnontieteellisen museon tutkijat pystyivät varmasti sanomaan, että kyseessä on törmäyskraatteri, heidän piti mennä itse paikalle.

Vuonna 2016 he lähtivät kartoittamaan Grönlannin rannikkoa jään alta. Apunaan heillä oli saksalaisen Alfred Wegener -instituutin tutkimuslentokone Polar 6, jonka uuden tehokkaan tutkan kuvat ovat tarkempia kuin Kjærin käyttämät Nasan tutkakuvat.

Kultaa ja murtuneita hiekanjyviä

Tutkijat tekivät etsintöjä tasangolta, joka on syntynyt Grönlannin mannerjäätikön sulamisvesien tuomasta maa-aineksesta. Sieltä löytyikin jälkiä kraatterista, jolle tutkijat olivat antaneet nimen Hiawatha-kraatteri lähistöllä sijaitsevan samannimisen jäätikön mukaan.

Jään alta kulkeutuneesta hiekasta ja sorasta löytyi myös viitteitä kraatterin alkuperästä. Esimerkiksi hiekanjyvissä oli selviä merkkejä siitä, että ne olivat joutuneet tekemisiin räjähdysmäisen paineaallon kanssa.

Mikroskoopilla katsottaessa hiekanjyvistä erottui pieniä murtumia, ja kun niitä verrattiin tunnetuista meteoriittikraattereista otettuihin näytteisiin, kävi ilmi, että jään alla oli mitä todennäköisimmin meteoriitti-iskun aikaansaama kraatteri.

Murtuneet hiekanjyvät todistavat iskusta

Tutka-aallot johdattivat tutkijat jättikraatterin jäljille. Meteoriitin tekosiksi sen todistivat jyrkät kalliorinteet, kultalöydöt ja murtumat hiekanjyväsissä.

Meteor

Tutka tuo esiin maankuoren jään alta

Lentokoneen tutkasta lähtevät aallot läpäisevät jään mutta heijastuvat takaisin jään alla olevasta kalliosta. Mittaamalla, miten kauan aaltojen heijastuminen kestää, voidaan hahmottaa kalliomuodostelmien korkeuserot.

Kallion kaltevuus paljasti kraatterin

Kun tutkijat mittasivat kallion kallistumaa kraatterin länsireunalla, ilmeni, että se viettää kohti kraatterin keskusta. Se osoittaa, että kraatterin on synnyttänyt äkillinen tapahtuma eikä hidas rapautuminen.

Harvinaiset alkuaineet viittaavat meteoriittiin

Kraatterista otetut soranäytteet murskattiin ja analysoitiin. Niistä löytyi korkeita pitoisuuksia muun muassa kultaa ja kobolttia, joita tiedetään olevan rautameteoriiteissa mutta ei alueen omassa kallioperässä.

Meteor

Hiekanjyvien murtumat rajun räjähdyksen tekemiä

Näytteiden hiekanjyvistä, jotka jäätikön sulamisvesi oli tuonut ulos kraatterista, löytyi pieniä murtumia. Ne viittaavat lyhytkestoiseen voimakkaaseen paineaaltoon, jollaisen voi synnyttää asteroidi-isku tai atomipommin räjähdys.

Näytteissä oli myös tavallista runsaammin kultaa, nikkeliä ja kobolttia. Sekin viittasi siihen, että kyseessä oli meteoriittikraatteri, mutta alkuaineet antoivat osviittaa myös meteoriitin tyypistä. Kyseessä oli rautameteoriitti.

Rautameteoriitit koostuvat nimensä mukaisesti pääosin raudasta ja rauta-nikkeliseoksesta, mutta niissä on myös jonkin verran muita metalleja. Rautameteoriitit kestävät matkan ilmakehän läpi paremmin kuin kivimeteoriitit, jotka yleensä palavat jäljettömiin.

Siksi 90 prosenttia Maasta löydetyistä meteoriiteista on rautameteoriitteja, vaikka niitä osuu Maahan suhteellisen harvoin.

© Kurt Kjær/University of Copenhagen

Tieto Hiawatha-kraatterin synnyttäneen meteoriitin tyypistä voi selittää myös Luoteis-Grönlannista löydettyjen kahden todella suuren ja monen pienen rautameteoriitin alkuperän.

Noin 300 kilometrin päästä Hiawatha-jäätiköltä löytyi vuonna 1894 yli 30 tonnin painoinen murikka, joka sai nimen Ahnighito. Nykyään se on näytteillä New Yorkin luonnonhistoriallisessa museossa. Toinen, reilut 20 tonnia painava lohkare löydettiin 1963. Se on nähtävissä Kööpenhaminassa Geologisen museon edustalla. Molemmat kappaleet ovat saman tyyppisiä rautameteoriitteja.

Tutkijat arvelevatkin, että ne ovat Hiawatha-meteoriitin kappaleita. Tilastollisesti olisi epätodennäköistä, että samalle seudulle olisi pudonnut kaksi isoa rautameteoriittia.