Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jättitörmäys höyrystää meteoriitit

Kun meteoriitti törmää Maahan, jäljelle jää suuri kraatteri. Itse kivimöhkäle voi törmäyksessä kuitenkin höyrystyä ja muuttua tomuksi.

Suurin osa avaruudesta tulevista kappaleista palaa niiden saavuttua Maan ilmakehään. Lisäksi osa niistä voi törmätessään maahan hajota kappaleiksi tai haihtua ilmaan.

Se, kuinka paljon meteoriitista jää jäljelle, riippuu pitkälti koosta ja törmäyksessä vapautuvasta energiasta.

Kappale saattaa kestää matkan ilmakehän läpi ja törmäyksen vain, jos se ei ole kovin suuri ja siinä on paljon kiveä tai rautaa. Meteoriittikiviä on löydetty maasta joitakin tuhansia ja niiden sirpaleita huomattavasti enemmän.

Jättimeteori iskeytyi Arizonaan 50 000 vuotta sitten

Vuosittain Maan pinnalle putoaa muutama tuhat nyrkinkokoista tai sitä suurempaa kosmista kappaletta, mutta niistä löytyy vain osa, sillä useimmat päätyvät mereen tai asumattomille seuduille.

Joskus harvoin Maahan osuu useiden tonnien painoisia kappaleita. Tällöin törmäys on erittäin voimakas, ja kappale todennäköisesti hajoaa tai höyrystyy. Noin 50 000 vuotta sitten Arizonaan Yhdysvaltoihin törmännyt lohkare sai aikaan niin sanotun Barringerin kraatterin.

Barringerin kraatteri

Arizonaan iskeytyneen 50-metrisen meteoriitin massa oli noin 300 000 tonnia. Kun kappale törmäsi Maahan, sen nopeus oli yli 40 000 kilometriä tunnissa.

Vredefortin kraatteri

Todella isot meteoriitit, jotka synnyttivät muun muassa 380 kilometriä leveän Vredefortin kraatterin Etelä-Afrikassa, porautuivat todennäköisesti maankuoren läpi ja painuivat kuoren alla olevaan pehmeän kivimassan muodostamaan vaippaan.

Arizonan meteoriitti-iskussa vapautui energiamäärä, joka vastaa 2,5 miljoonaa tonnia TNT:tä eli 150 kertaa Hiroshimaan pudotetun atomipommin räjähdyksessä vapautunut energiamäärä.

Iskun tuloksena syntyi läpimitaltaan yli kilometrin laajuinen kraatteri.

Vuonna 1928 astronomi F. R. Moulton laski, että iskussa vapautunut energiamäärä oli niin suuri, että meteoriitti höyrystyi kokonaan.