Meteoriitti Mundrabilla löydettiin Australiasta vuonna 1911. Tuore tutkimus osoitti sen sisältävän suprajohtavaa ainetta.

© Sydney Oats

Meteoriiteissa piilee suprajohtavia aineita

Vuosikymmenien ajan materiaalien etsijät ovat metsästäneet suprajohteita eli aineita, jotka voivat johtaa sähköä ilman vastusta. Suprajohteet voivat siirtää energiaa pitkiä matkoja häviöttömästi.

Nykyään tunnetaan jo koko joukko suprajohtavia aineita. Esimerkiksi tiedetään, että useimmat niistä metalleista, jotka eivät magnetisoidu, voivat johtaa sähköä ilman vastusta.

Valitettavasti ne ovat kuitenkin suprajohtavia vain erittäin matalassa lämpötilassa – lähellä absoluuttista nollapistettä, joka on –273,15 astetta.

Tutkijat löysivät uuden tutkimuskohteen

Tutkijoiden tavoitteena on löytää materiaali, joka on suprajohtava huoneenlämmössä. He etsivät sitä nyt erikoisesta paikasta: meteoriiteista.

Mundrabilla-meteoriitti