Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteorit

Komeetta tarjoaa näyttävän ilotulituksen

TÄHTIOPAS: 20. lokakuuta Maa kulkee Halleyn komeetan 1986 jälkeensä jättämien kosmisten pölyhiukkasten läpi. Kun hiukkaset palavat 100 kilometrin korkeudessa, tuloksena on Orionidien meteoriparvi.

Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Orionidit

Orionidien maksimi osuu tänä vuonna lokakuun 20. ja 21. päivän väliseksi yöksi. Voit ihailla valoshow’ta puolestayöstä alkaen, ja parhaiten se näkyy aamuyöstä. Uudenkuun jälkeinen kasvava kuunsirppi ei sanottavasti haittaa havaintoja. Hyvällä onnella voit nähdä parikymmentä meteoria tunnissa.

Parvea kutsutaan nimellä Orionidit, koska se näyttää tulevan Orionin tähdistöstä. Todellisuudessa se on kuitenkin peräisin paljon lähempää, nimittäin Halleyn komeetasta omasta aurinkokunnastamme.

Meteorit näyttävät värillisiltä tulipalloilta, jotka vetävät pyrstöä perässään. Värit ovat lähtöisin meteorin tai ilmakehän hehkuvista kaasuista.

Värikkäät tulipallot syntyvät ilmakehässä hehkuvista kaasuista.

Värikkäät kiven ja jään rippeet syöksyvät ilmakehään

Halleyn komeetta nousi otsikoihin, kun se viimeksi ohitti Maan vuonna 1986. Se on yksi harvoista komeetoista, jotka on mahdollista nähdä paljain silmin.

Valitettavasti se tulee vierailulle seuraavan kerran vasta 28. heinäkuuta 2061, mutta nytkin voit nähdä siitä rippeitä. Muiden komeettojen tavoin myös Halleyn komeetta on jättänyt reitilleen pieniä pöly- ja jääkimpaleita.

Joka vuosi lokakuussa Maa kulkee kiertoradallaan komeetan jättämän vanan poikki ja komeetan jäännökset syöksyvät ilmakehäämme jopa 238 000 kilometrin tuntinopeudella.

Törmäys ilmakehään saa pienet kivi- ja jääkappaleet palamaan tuhkaksi, jolloin syntyy tähdenlentoja. Niiden väri riippuu meteorien ja ilmakehän sisältämistä aineista.

Kyseistä meteoriparvea kutsutaan Orionideiksi.

OPAS: Orionidit

Orionidit ovat peräisin Orionin ja Kaksosten tähdistöjen väliltä mutta tähdenlentoja voi nähdä kaikkialla taivaalla.

• MISSÄ JA MILLOIN?

Orionidien meteoriparven tähdenlentoja nähdään jaksolla 2.10–7.11. Niiden maksimi osuu yölle 21. lokakuuta. Tuohon aikaan vähenevä kuu ei loista voimakkaasti, joten sen valo ei häiritse.

• NÄKYVYYS?

Varaa runsaasti aikaa. Pukeudu lämpimästi ja istu mukavaan tuoliin. Jos sinulla on onnea, voit nähdä jopa 25 meteoria tunnissa. Sanotaan, että tähdenlennon aikana esitetty toive toteutuu.

Jos haluat valokuvata värikkäitä tähdenlentoja, tarvitset jalustan ja laajakulmaobjektiivin. Käytä erillistä tai integroitua intervallilaukaisinta, joka ottaa kuvia tasaisin väliajoin.