Geminidit

Geminidit kylvävät taivaalle tähdenlentoja

TÄHTIOPAS: Joulukuun 14. ja 15. päivän välisenä yönä voit nähdä tähdenlentoja kaikkialla taivaalla, kun vuoden voimakkain meteoriparvi, Geminidit, ohittaa Maan.

Geminidit

Kun Geminidien meteoriparvi ilmestyy joulukuun yöhön, taivasta voi valaista parhaimmillaan 150 tähdenlentoa tunnissa.

Geminidien parvi ei muistuta muita parvia, jotka syntyvät komeettojen pölystä.

Sen sijaan se on lähtöisin 3200 Phaethon -nimisestä asteroidista.

VIDEO: Vuonna 2015 Geminidit tuikkivat Espanjan yötaivaalla.

Tähdenlennot johtuvat Jupiterista

Geminidit poikkeavat selvästi muista Maan ohi lentävistä meteoriparvista, ja ilmiö voimistuu vuosi vuodelta.

Meteorit ovat yleensä pöly- ja jäähiukkasia, jotka lentävät komeana pyrstönä jonkin komeetan perässä, mutta Geminidit ovat peräisin asteroidista, jolla ei ole pitkää pöly- ja jääpyrstöä.

Pitävää selitystä sille, miksi 3200 Phaeton -asteroidi synnyttää tähdenlentoja, ei ole toistaiseksi löydetty, mutta tutkijat arvelevat, että asteroidin rata kulkee niin lähellä Aurinkoa, että se kuivuu ja varistaa pölyhiukkasia.

Jupiterin valtava painovoimakenttä sysää hiukkaset Maan kiertoradalle, ja hiukkasten määrä lisääntyy vuosi vuodelta, mikä aiheuttaa yhä suuremman määrän tähdenlentoja.

Näin näet geminidit

Geminiderne stjernekort

Geminidien säteilypiste on aamuyöstä 65 asteen korkeudella etelässä.