Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geminidit

Asteroidi saa taivaan loistamaan

TÄHTIOPAS: Tähdenlennot saavat taivaan tuikkimaan 13. joulukuuta, kun vuoden näyttävin meteoriparvi, Geminidit, alkaa pommittaa Maan ilmakehää.

Geminidit

Kun Geminidien meteoriparvi ilmestyy joulukuun yöhön, taivasta voi valaista parhaimmillaan 160 tähdenlentoa tunnissa.

Geminidien parvi ei muistuta muita parvia, jotka syntyvät komeettojen pölystä.

Sen sijaan se on lähtöisin 3200 Phaethon -nimisestä asteroidista.

VIDEO: Vuonna 2015 Geminidit tuikkivat Espanjan yötaivaalla.

Toisin kuin muut meteoriparvet, jotka ovat peräisin komeetoista, Geminidit on tuottanut asteroidi.

Tähdenlennot johtuvat Jupiterista

Geminidit poikkeavat selvästi muista Maan ohi lentävistä meteoriparvista, ja ilmiö voimistuu vuosi vuodelta.

Meteorit ovat yleensä pöly- ja jäähiukkasia, jotka lentävät komeana pyrstönä jonkin komeetan perässä, mutta Geminidit ovat peräisin asteroidista, jolla ei ole pitkää pöly- ja jääpyrstöä.

Pitävää selitystä sille, miksi 3200 Phaeton -asteroidi synnyttää tähdenlentoja, ei ole toistaiseksi löydetty, mutta tutkijat arvelevat, että asteroidin rata kulkee niin lähellä Aurinkoa, että se kuivuu ja varistaa pölyhiukkasia.

Jupiterin valtava painovoimakenttä sysää hiukkaset Maan kiertoradalle, ja hiukkasten määrä lisääntyy vuosi vuodelta, mikä aiheuttaa yhä suuremman määrän tähdenlentoja.

Näin näet geminidit