Geminidit

Asteroidi saa taivaan loistamaan

Vuoden voimakkain meteoriparvi osuu kohdallemme myöhään illalla 13. joulukuuta ja aikaisin aamulla 14. joulukuuta. Maapallo ohittaa tuolloin radallaan Geminidit, jotka ovat murenevan asteroidin pölyjäännöksiä.

Ensi yönä voi nähdä jopa 160 tähdenlentoa tunnissa, kun geminidien meteoriparvi valtaa taivaan. Kellertävää valoa loistavat meteorit lentävät laajoissa kaarissa taivaankannen halki,

Geminidien meteoriparvi on vuoden paras mahdollisuus ihailla tähdenlentoja. Se on näkyvillä joulukuun 17. päivään asti, mutta sen maksimi osuu joulukuun 13. päivän illaksi ja 14. päivän aamuksi, jolloin värikkäitä tähdenlentoja kiitää taivaalla eniten.

Tähdenlennot johtuvat Jupiterista

Geminidit poikkeavat selvästi muista Maan ohi lentävistä meteoriparvista, ja ilmiö voimistuu vuosi vuodelta.

Meteorit ovat yleensä pöly- ja jäähiukkasia, jotka lentävät komeana pyrstönä jonkin komeetan perässä, mutta geminidit ovat peräisin asteroidista, jolla ei ole pitkää pöly- ja jääpyrstöä.

Pitävää selitystä sille, miksi 3200 Phaeton -asteroidi synnyttää tähdenlentoja, ei ole toistaiseksi löydetty, mutta tutkijat arvelevat, että asteroidin rata kulkee niin lähellä Aurinkoa, että se kuivuu ja varistaa pölyhiukkasia.

Jupiterin valtava painovoimakenttä sysää hiukkaset Maan kiertoradalle, ja hiukkasten määrä lisääntyy vuosi vuodelta, mikä aiheuttaa yhä suuremman määrän tähdenlentoja.

Geminidit täyttävät koko taivaan, ja siksi niitä voi helposti tarkkailla, vaikka ei osaisikaan katsoa juuri niiden lähtökohtaan, Kaksosten tähdistöön.