Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Asteroide impact
Maailmankaikkeus - Meteori

Millä todennäköisyydellä Maahan osuu asteroidi?

Maan ohi kulkee ajoittain asteroideja. Osan rata kulkee hyvin läheltä Maata. Kuinka suuri asteroidi-iskun riski Maassa on?

Tuhannet erikokoiset kosmiset kappaleet kiertävät radoilla, jotka tuovat ne aika ajoin suhteellisen lähelle Maata. Noin kerran vuodessa maapalloa hipoo vähintään autonkokoinen meteoroidi, josta tulee meteori eli tähdenlento, kun se palaa ilmakehässä.

19-metrinen asteroidi räjähti Venäjän yllä

Suuremmat kappaleet, asteroidit, voivat hajota kappaleiksi ilmakehässä. Jokin osa saattaa jopa päästä maanpinnalle asti. Näin tapahtui esimerkiksi 15. helmikuuta 2013, jolloin Venäjällä Tšeljabinskin yläpuolella räjähti 23 kilometrin korkeudessa läpimitaltaan 19-metrinen, noin 12 000 tonnin painoinen asteroidi.

Laskelmien mukaan Maata sivuaa yhtä iso tai vielä isompi kappale seuraavien 20 vuoden aikana vain 13 prosentin todennäköisyydellä. Mittavaa meteoriittia siis tuskin nähdään lähiaikoina.

1 448 isoa asteroidia tiedossa 1. tammikuuta 2014

Avaruudesta tulevaa uhkaa yritetään arvioida kartoittamalla vaarallisia Auringon kiertolaisia. Sellaisina pidetään asteroideja, joiden läpimitta ylittää 150 metriä ja jotka käyvät alle 7 500 000 kilometrin päässä Maasta. Nykyään niitä tunnetaan 1 448.

Uhka avaruudesta

Maapallon läheltä sivuuttavista kosmisista kappaleista vaarallisimmiksi on arvioitu kokonsa ja ratansa puolesta nämä viisi asteroidia.