Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Meteori

Meteorit valaisevat taivaan

Meteori, meteoriitti, komeetta ja asteroidi ovat sanoja, joita käytetään usein sikin sokin. Milloin sitten on kyse mistäkin yötaivaan ilmiöstä? Katso vastaus tästä. Tieteen Kuvalehti kertoo myös, mitä meteoriparvet ovat ja voiko meteori osua Maahan. Lisäksi saat oppaita, joiden avulla pysyt perillä siitä, mitä taivaalla kulloinkin tapahtuu.

Mikä on meteori?

Meteorit, joista syntyy niin sanottuja tähdenlentoja, ovat pieniä kiviä tai pölyjyväsiä, jotka osuvat Maan ilmakehään. Tähdenlennoiksi nimitetyt valoilmiöt saattavat näyttää hyvin erilaisilta aina meteorien koon ja nopeuden mukaan.

Kun ulkoapäin tuleva kappale joutuu kosketuksiin ilmakehän ilman kanssa, kitka jarruttaa sen liikettä. Siten energia muuttuu lämmöksi, joka saa kappaleen höyrystymään. Sekä lämpö että höyrystynyt aine jättävät meteorin radalle jälkiä.

Jos meteori putoaa Maahan, sitä kutsutaan meteoriitiksi. Meteoriitti on siis jäännös taivaankappaleesta, esimerkiksi kivisestä meteorista, joka on selviytynyt matkastaan Maan ilmakehän halki palamatta tuhkaksi.eori

Meteorisade

Tähtikirkkaana yönä voi nähdä lukuisia taivaan halki kiitäviä meteoreja. Vuoden kuluessa on tiettyjä aikoja, jolloin meteoreja esiintyy erityisen paljon. Näitä meteoriparvia syntyy silloin, kun Maa kulkee komeetan tai asteroidin radan poikki. Komeetat koostuvat jäästä, pölystä ja pikkukivistä. Kun ne liikkuvat ympäriinsä avaruudessa, ne jättävät jälkeensä niistä irronnutta ainetta. Se osuu Maan ilmakehään ja juuri se nähdään meteoreina.