Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mars-Maan-kopio
Maailmankaikkeus - Mars

Tutkijoiden suunnitelmissa Mars muuttuu Maan kaksoseksi

Nykyisellään punainen planeetta on karu ja jäätävän kylmä. Tutkijoilla on kuitenkin suunnitelmia siitä, miten Mars voidaan muuttaa maapallon kaltaiseksi ihmisasuttavaksi paikaksi. Mars, jossa on paksu kaasukehä, meriä ja metsiä, olisi Maa 2.0.

Joskus 2030-luvulla Nasa aikoo lähettää ensimmäiset astronautit Marsiin. Monilla tutkijoilla on punaisen planeetan varalle kuitenkin paljon suurempia suunnitelmia kuin vain lipun iskeminen planeetan pölyiseen pintaan.

Naapuriplaneetta voidaan heidän mielestään muokata Maan tapaiseksi. Idean nimi on terraforming eli maankaltaistaminen. Marsia varten on jo olemassa kolmivaiheinen suunnitelma:

1. Mars lämpenee

Nyt Marsin lämpötila on 60 astetta pakkasen puolella, joten planeetalla pitää käynnistää kasvihuoneilmiö.

Marsiin viedään PFC-yhdisteitä eli tuhansia kertoja voimakkaampia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi.

Kun lämpötila on noussut pari astetta, etelänavan hiilidioksidijää höyrystyy ja kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Sadassa vuodessa lämpötila on noussut jo plussan puolelle.

2. Mars vesittyy

Kun lämpötila on noussut keskimäärin 70 astetta, ollaan jo nollan yläpuolella, ja napaseutujen vesijääesiintymät alkavat sulaa.

Jotta jäätiköiden sulamisvedestä voi muodostua 500 metriä syviä meriä, kasvihuoneilmiön pitää jatkua vielä 400 vuotta. Ajan mittaan vettä saadaan myös sateista.

3. Mars vihertyy

Kun kaasukehä on saatu paksuksi ja hiilidioksidipitoiseksi, siihen pitää saada lisättyä viidesosa happea, jotta se sopii hengitysilmaksi.

Maasta tuodaan Marsiin muuntogeenisiä leviä ja kasveja, jotka tuottavat happea mutta eivät mätäne, koska mädäntyminen kuluttaa happea.

Jos kasvit yhteyttävät Marsissa yhtä tehokkaasti kuin Maassa, 100?000 vuoden päästä kaasukehässä voi olla niin paljon happea, että ihminen voi hengittää siellä kuten Maan päällä.