Näin Maa sai vetensä

Supernovat, tulivuoret ja Aurinko saivat aikaan rankkasateen, joka kesti miljoonia vuosia.

Shutterstock

Vesi on hapen ja vedyn muodostama kemiallinen yhdiste. Maailmankaikkeudessa on paljon enemmän vetyä kuin happea, jota syntyy vain suurissa tähdissä. Happea leviää avaruuteen tähtien nova- tai supernovaräjähdyksissä.

Aurinkokuntamme alkoi kehittyä supernovasta lähtöisin olevan ainepilven laajetessa joka suuntaan. Jokin pilven osa oli kuitenkin hieman ympäristöään tiheämpi. Suuremman painovoiman vuoksi alue veti puoleensa lisää ainetta, joka kasvattaessaan massaa vahvisti painovoimaa.

Kun tihentymässä käynnistyi ydinfuusio, syntyi tähti: Aurinko. Aineen tiivistyminen sai sen ja sitä ympäröivän pilven kiertämään kiihtyvää vauhtia niin sanottuna proto- eli esiplanetaarisena kiekkona. Ajan mittaan kiekon ainekset erottuivat niin, että eri alkuaineet päätyivät eri matkan päähän Auringosta.

Hapesta tuli vettä

Melko harvinaista happea kertyi erityisesti Maan etäisyydelle Aurinkoon.

Lämpötilan vähitellen laskiessa hapesta syntyi happipitoisia molekyylejä, joihin kuuluu myös vesi.

Molekyylit yhdistyivät aina vain suuremmiksi kokonaisuuksiksi, ja lopulta Maan nykyiselle kiertoradalle muodostui koko joukko vesipitoisia pikkuplaneettoja.

Pikkuplaneetat eivät välttyneet yhteentörmäyksiltä, ja kolareiden tuloksena Maan kiertoradalle syntyi yksi hallitseva kiertolainen, niin sanottu proto-Maa. Kehittyvä planeetta oli nestemäinen, ja siinä tapahtui samanlainen ainesten erottuminen kuin Aurinkoa ympäröivässä kiekossa. Vesi asettui pinnan tuntumaan.

Maan sisus oli yhä hyvin kuuma, ja raju tulivuoritoiminta siirsi paljon vettä pintaan aiheuttaen miljoonien vuosien ajan rankkasateita.

Siinä vaiheessa, kun proto-Maa oli muodostunut, se veti painovoimallaan puoleensa muita sen kanssa radan jakavia vesipitoisia kiertolaisia. Näiden sisältämä vesi vapautui joko silloin, kun ne törmäsivät maapalloon, tai silloin, kun ne tuhoutuivat palamalla sen varhaisessa ilmakehässä.