Meristä katoava vesi ihmetyttää

Tutkijat ovat selvittäneet, paljonko vettä imeytyy maapallon sisuksiin. Tulos ihmetyttää, sillä vettä näyttää palautuvan pinnalle vähemmän.

Tutkimukset ovat tuottaneet veden kiertokulkua selvittäville geologeille päänvaivaa.

Vesi kiertää maapallolla useissa osajärjestelmissä, joista tunnetuin on valtamerien ja ilmakehän välinen.

On kuitenkin olemassa myös kiertoja, joista tiedetään vielä melko vähän. Niihin kuuluu meriveden kulkeutuminen Maan kuoreen ja vaippaan tektonisen laatan työntyessä toisen alle. Ennen pitkää vesi palaa sieltä maanpinnalle tulivuorenpurkausten yhteydessä.

Tutkimuksia syvimmässä kohdassa

Yhdysvaltalaisen Washingtonin yliopiston tutkijat ovat määrittäneet, paljonko vettä siirtyy merenpohjan kautta Mariaanien haudassa, jossa on maapallon syvin kohta.

Se sijaitsee Aasian ja Australian välisellä murtumalinjalla, jossa Tyynenmeren laatta työntyy Filippiinien laatan alle.

Käyttämällä maan läpi kulkevien seismisten aaltojen nopeutta koskevia tietoja tutkijat pääsivät jyvälle siitä, paljonko kallioperässä on vettä.

3 biljoonaa eli 3 tuhatta miljardia litraa merivettä painuu maan sisään vuodessa viimeaikaisten geologisten tutkimusten mukaan.

Laskelmien mukaan Mariaanien haudassa maahan uppoaa peräti neljä kertaa niin paljon vettä kuin on oletettu.

Tutkimustuloksesta on voitu päätellä, että koko planeetta nielee sisuksiinsa kolme triljoonaa eli miljoonaa biljoonaa litraa merivettä miljoonan vuoden kuluessa.

Yhtälö ei täsmää

Päätelmä aiheuttaa pahan ongelman geologeille, sillä se sopii huonosti laskelmiin tulivuorien maanpinnalle palauttaman veden määrästä. Kummankin luvun pitäisi olla yhtä suuria, koska muussa tapauksessa valtameret uhkaisivat ajan mittaan tyhjentyä.

Tutkijoiden mukaan tarvitaan lisätutkimuksia, jotta määrät saadaan täsmäämään.