Lue myös

Earth numbers FI

Maa numeroina

Earth in flames

Maan tuho – kuusi tietä maapallon tuhoutumiseen

Noin viiden miljardin vuoden kuluttua Aurinko alkaa paisua. Punainen jättiläinen käristää kaiken elämän maapallolla ja valtameret kiehuvat. Maan tuho voi kuitenkin koittaa jo ennen sitä. Lue kuudesta katastrofista, jotka voivat johtaa tuomiopäivään.

sunnuntai 14. lokakuuta 2018 teksti Henrik Bendix & Morten Kjerside Poulsen

Maan tuho voi johtua monesta syystä, joista jotkin voivat sattua jo huomenna. Aivan varmaa on kuitenkin se, että Maan taru loppuu viimeistään noin viiden miljardin vuoden kuluttua.

Tuolloin Aurinko on käyttänyt loppuun kaiken vetynsä ja alkaa muuttua punaiseksi kääpiöksi. Keskustähtemme paisuu, kärventää sisimmät planeetat ja kaiken elämän Maan päällä.

1. Komeetta iskeytyy Maahan

Koko ihmiskunta on vaarassa tuhoutua, jos isku muuttaa rajusti elinolosuhteita maapallolla. Komeettaa voi olla vaikea havaita niin aikaisin, että törmäys ehditään estää aseiden avulla.

2. Supertulivuori räjähtää

Mittavat paikalliset tuhot, maanjäristykset, ilmastonmuutos ja ruokapula katojen takia. Supertulivuorten purkauksia voidaan ennustaa. Ihmisiä voidaan suojata ainoastaan siirtämällä heidät muualle.

3. Maan magneettikenttä katoaa

Magneettikenttä, joka syntyy Maan sulassa ytimessä olevan raudan liikkeistä, suojaa planeettaa avaruudesta tulevalta säteilyltä. Jos ydin jähmettyy, magneettikenttä katoaa ja aurinkotuulet puhaltavat Maan ilmakehän pois. Silloin kaikki elämä tuhoutuu.

4. Hypernovapurkaus

Lähellä tapahtuva hypernovapurkaus polttaisi puolet Maan otsonikerroksesta. Luonto kärsisi voimakkaasta ultraviolettisäteilystä. Vaikka uhka voidaan tunnistaa, säteilyhaittoja on mahdotonta estää nykymenetelmillä.

5. Törmäys Marsiin

Jos Marsin rata muuttuu, se voi iskeytyä Maahan sillä seurauksella, että elämä tuhoutuu. Niin käy kuitenkin aikaisintaan 3,34 miljardin vuoden kuluttua, joten ihmiset ovat luultavasti kadonneet maapallolta jo sitä ennen.

6. Asteroidi kylvää tuhoa

Asteroidi on raskaampi kuin komeetta, mutta sen vauhti on hitaampi. Yhteentörmäyksen seuraukset ovat kuitenkin samanlaiset. Mantereella asteroidi-isku saa aikaan valtavan kraatterin, merellä taas tuhoisan tsunamin. Kuolonuhreja voi olla miljoonia. Jos asteroidi havaitaan ajoissa, sen suuntaa on ehkä mahdollista muuttaa aseiden avulla.

Maan tuho ei ole universumin loppu

Maapallon tuhoutuminen on vain pieni sivujuoni koko maailmankaikkeuden kuolinkamppailussa. Universumi jatkaa eloaan – ainakin vielä seuraavat 450 miljardia vuotta. Lue lisää universumin kuolinkamppailusta.

Lähde löytöretkelle universumiin

Jos innostuit ja haluat alkaa tarkkailla taivasta, saat nyt täydellisen aloituspakkauksen. Saat:

• Laadukkaan kiikarin, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Oppaan tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi suunnata kiikarin kohti Joutsenen tähdistöä, jossa kaksi tähteä törmää toisiinsa ja räjähtää punaisena novana noin vuonna 2022. Voit tarkkailla ilmiötä Mitilux-kiikarilla.