Uusia todisteita Kuun vedestä

Tutkijat ovat löytäneet konkreettisia todisteita Kuun pinnalla olevasta vedestä.

NASA

Kuun napojen varjoisissa kraattereissa piilee paljon jäätä. Yhdysvaltalaistutkijat pääsivät jään jäljille spektrometrilla, joka kartoittaa mineraaleja Kuun pinnasta.

Löytö on ratkaisevan tärkeä Kuuhun kaavailtujen pysyvien asemien kannalta.

Spektroskopiatutkimukset ovat paljastaneet, että Kuun napa-alueilla on vesijäästä koostuvia kraattereita (punaiset pisteet).

© PNAS

Ai niin – Kuu...

Vaikka Kuu on vain 384 000 kilometrin päässä meistä, vanha kumppanimme tarjoaa silti yhä yllätyksiä. Esittelemme tässä muutamia tuoreimpia Kuu-tutkimuksen tuloksia.

• Pyörteiden takana ovat magneetit

Kuun pölyn vaaleat kiharat osataan nyt selittää. Tutkijat pitävät todennäköisenä syynä aurinkotuulta, joka vaikuttaa paikallisiin magneetteihin. Nämä juontunevat yli kolmen miljardin vuoden takaisesta tulivuoritoiminnasta. Kuun magneettikenttä magnetoi kuumuudessa mineraaleista erottuneen raudan.

• Uusi teleskooppi etsii Kuulle sisaruksia

Osa ohittavista asteroideista joutuu maapallon painovoiman vangiksi niin, että niistä tulee eräänlaisia väliaikaisia pienoiskuita. Maalla on aina vähintään yksi tällainen kiertolainen. Tilapäiskuiden alkuperää ja koostumusta aiotaan tutkia Chileen rakennettavalla LSST-teleskoopilla mm. kaivostoiminnan näkökulmasta.

• Kuun pöly on haitallista ihmisen soluille

Kokeiden mukaan Kuun pöly on terveydelle vaarallista siksi, että se pienen hiukkaskoon vuoksi läpäisee solujen suojarakenteita. Tutkimuksessa, joka tehtiin ihmisen keuhko- ja hiirien aivokudoksella sekä läpimitaltaan joitakin mikrometrejä olevilla kuivilla tekohiukkasilla, peräti 90 prosenttia soluista tuhoutui.