Kuun pinta ja Maa nähtynä Apollo 11:sta, 1969
Teema

TEEMA: Ihminen suuntaa jälleen Kuuhun

21. heinäkuuta 1969 ihminen jätti ensimmäistä kertaa jälkensä Kuun pölyiselle pinnalle. Neil Armstrongin jälkeen Kuussa kävi vielä yksitoista muuta astronauttia, mutta vuonna 1972 kuulennot loppuivat. Ihminen kävi siis viimeksi Kuussa 48 vuotta sitten. Vuonna 2024 Nasan Artemis-hankkeen on määrä viedä meidät jälleen Kuuhun. Tällä kertaa kraatterimaisemaan on tarkoitus perustaa pysyvä tukikohta.

NASA/JSC
LÄPIMURTO: Lentävä teleskooppi löysi todisteita Kuun vedestä
Vettä Kuussa - meteorikraatteri

LÄPIMURTO: Lentävä teleskooppi löysi todisteita Kuun vedestä

Vedensaanti on tulevaisuuden miehitettyjen kuulentojen kannalta ratkaisevan tärkeää. Nyt tutkijat ovat löytäneet kuupölystä kiistattomia todisteita vedestä – ja vieläpä molemmilta navoilta.

Nyt rakennetaan kuutukikohtaa
Avaruuslennot

Nyt rakennetaan kuutukikohtaa

Vain kahden vuoden kuluttua Nasa laukaisee matkaan uuden Lunar Gateway -avaruusaseman ensimmäisen osan. Siitä tulee portti Kuuhun astronauteille, jotka valmistelevat tukikohtaa Maan kiertolaiselle.

Nasa aikoo rakentaa pysyvän tukikohdan Kuuhun

Nasa aikoo rakentaa pysyvän tukikohdan Kuuhun

Ensi vuonna Kuussa on vilkasta. Nasan Artemis-ohjelma tuo sinne robottimönkijän etsimään vettä ja pölynimurijalkaisen laskeutujan tutkimaan pintaa. Tavoitteena on löytää paikka, jonne rakennetaan kuuasema vielä 2020-luvulla.

Uusia mittauksia: Voimakas säteily tuottaa paineita Kuu-lennoille

Uusia mittauksia: Voimakas säteily tuottaa paineita Kuu-lennoille

Ensimmäistä kertaa tutkijat ovat tehneet tarkkoja mittauksia kosmisen säteilyn voimakkuudesta Kuun pinnalla. Ne osoittavat, että astronautit altistuvat tulevilla matkoillaan säteilylle, joka on 200 kertaa niin voimakasta kuin Maassa.

Nokia vie wifin Kuuhun
Astronautti kuvaa Kuussa Artemis-avaruuspuvussa

Nokia vie wifin Kuuhun

Visio toisilleen soittavista ja internetissä surffaavista avaruuslentäjistä voi muuttua todeksi, kun Nokian langaton verkko alkaa toimia Kuussa muutaman vuoden kuluttua.