Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kosminen säteily aiheuttaa paineita Kuu-hankkeille

Uudet laskelmat osoittavat, kuinka pitkään astronautit voivat oleskella Kuussa vahingoittumatta.

Foster + Partners/ESA

Kiinalainen Chang’e 4 -luotain, joka on laskeutunut Kuuhun, on tehnyt ensimmäiset tarkat mittaukset pinnalle osuvasta kosmisesta säteilystä.

Mittaukset on tehty saksalaisella LND-laitteella, ja Saksan avaruuskeskuksen tutkijat esittelivät tulokset Saksassa.

Chang'e-4-luotaimella tehdyt mittaukset osoittavat, että astronautit voivat oleskella Kuussa elämänsä aikana enintään 700 vuorokautta.

© CNSA & NAOC

Ne osoittavat, että astronautti altistuu Kuussa säteilylle, joka on 200 kertaa niin voimakasta kuin Maassa, missä magneettikenttä ja ilmakehä suojelevat meitä.

Säteily on siten 2,6 kertaa niin voimakasta kuin se, jolle astronautit altistuvat ISS-asemalla.

Syöpäriski saa kasvaa enintään kolme prosenttia

Kuuhun osuva säteily koostuu Auringosta ja ulkoavaruuden supernovaräjähdyksistä peräisin olevista hiukkasista, ja suuret annokset sitä voivat aiheuttaa syöpää.

Nasan on keksittävä siksi keinot suojella astronautteja, joita se aikoo lähettää Kuuhun vuonna 2024, ja etenkin niitä astronautteja, joiden on määrä työskennellä myöhemmin pysyvällä kuuasemalla.

Astronautteja voitaisiin suojella kosmiselta säteilyltä upottamalla kuuasema syvälle Kuun kamaraan.