Lue myös

Kuu

Kiinalaisen testiaseman neljä koehenkilöä asuivat 42 neliömetrin majoitusmoduulissa  ja tuottivat itse ruokansa  kasvihuonemoduuleissa.

© Imago Stock/All Over, AFP/Ritzau Scanpix & ESA.

Kiina testaa kuutukikohtaa

Neljä kiinalaista koehenkilöä on elänyt 200 päivää oloissa, jotka ovat samanlaiset kuin tulevalla kuuasemalla. Myös Euroopassa suunnitellaan pysyvää kuutukikohtaa.

keskiviikko 20. kesäkuuta 2018

Ihmisen käynnistä Kuussa on kulunut liian pitkä aika. Sitä mieltä ovat niin Kiinan kuin  Euroopankin avaruusjärjestöt.

Kiinalaisten suunnitelmissa on pysyvän tukikohdan perustaminen Kuuhun. Tarkoitus on, että kiinalaiset taikonautit työskentelevät siellä vuosia yhteen menoon.

Tähän mennessä neljä kiinalaista on testannut, miltä elämä kuuasemalla tuntuu. He viettivät 200 vuorokautta Kuupalatsiksi ristityllä ympäristöstä eristetyllä koeasemalla.

Asemalla on yksi asuintilamoduuli ja kaksi kasvihuonemoduulia, joissa testataan ravinnon tuottamista taikonauttien käyttöön.

Koehenkilöt, kaksi naista ja kaksi miestä. tuottivat itse ravintonsa ja kierrättivät jätteensä. Koeaseman johtajan Liu Hongin mukaan koe sujui erinomaisesti.

Koehenkilöt selviytyivät ilman ulkopuolista apua, ratkaisivat omin päin muun muassa sähkön saannissa ilmenneet ongelmat eivätkä hermotkaan pettäneet pitkän eristyksen aikana.

© Imago Stock/All Over, AFP/Ritzau Scanpix & ESA.

Kuu on ankara ympäristö

Kiinalaiset ovat ilmoittaneet, että kuuasema voisi toteutua yhteistyössä Euroopan avaruusjärjestön Esan kanssa.

Pysyvän kuuaseman rakentaminen on ollut Esan suunnitelmissa jo pitkään. Tarkoitus on, että tukikohta rakennettaisiin Kuussa saatavilla olevista materiaaleista.

Kuun ympäristö asettaa kovia vaatimuksia rakentamiselle. Kuussa ei ole esimerkiksi ilmakehää tai magneettikenttää, joka suojaisi vaaralliselta kosmiselta säteilyltä.

Kuutukikohta peitetään pölyllä

Kuuasema tarvitsee suojan vaarallista kosmista säteilyä ja meteoriittisadetta vastaan. Esan suunnitelmissa ongelma on ratkaistu kuupölyllä.

Lähde löytöretkelle universumiin

Jos innostuit ja haluat alkaa tarkkailla taivasta, saat nyt täydellisen aloituspakkauksen:

• Laadukkaan kiikarin, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Oppaan tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi suunnata kiikarin kohti Joutsenen tähdistöä, jossa kaksi tähteä törmää toisiinsa ja räjähtää punaisena novana noin vuonna 2022. Voit tarkkailla ilmiötä Mitilux-kiikarilla.