Komeetta

Komeetta 21P/Giacobini-Zinner ei ole ollut näin lähellä Maata sitten vuoden 1959.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Pikku komeetta vetää perässään miljoonien kilometrien pyrstöä

Komeetta 21P/Giacobini-Zinner on juuri nyt lähempänä Maata kuin se on ollut yli 50 vuoteen. Jos sinulla on kosmisen hyvä tuuri, voit nähdä sen paljain silmin.

torstai 6. syyskuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Syyskuussa voit nähdä ensimmäisen komeetan, jonka lähellä on käynyt avaruusalus.

Komeettaa 21P/Giacobini–Zinner tutki vuonna 1985 Esan ja Nasan International Cometary Explorer -luotain, joka teki mittauksia komeetan pyrstöstä.

Mittaukset toivat tutkijoille tietoa siitä, miten aurinkotuulet vaikuttavat komeettojen kaasukehiin.

Komeetta luo meteoriparven

Komeetan läpimitta on vain kaksi kilometriä, ja se koostuu soransekaisesta jäästä.

Kuten muillakin komeetoilla sillä on kaksi pyrstöä: punertava pölypyrstö, joka murentuu komeetasta, ja sinertävä kaasupyrstö, joka syntyy aurinkotuulen puhaltaessa kaasua irti komeetasta.

Pyrstöt pullistuvat komeetan lähestyessä Aurinkoa ja voivat venyä miljoonien kilometrien pituisiksi.

Joka lokakuu Maa osuu radallaan 21P/Giacobini–Zinner-komeetan jäännöksiin, jotka palavat ilmakehässä ja synnyttävät Draconidien meteoriparven.

Komeetta

21P/Giacobini–Zinner lähestyy Aurinkoa 6,6 vuoden välein.