Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ilmiön taustaa: Komeetat ovat kosmisia aikakapseleita

Vuonna 1577 tanskalainen tähtitieteilijä Tyko Brahe havaitsi yötaivaalta ensimmäisen komeetan. Nyt yli 400 vuoden kuluttua tutkijoilla riittää näissä kosmisissa muinaisjäännöksissä yhä selvitettävää.

Komeetat ovat kosmisia aikakapseleita.

Aikoinaan komeettoja luultiin merkiksi jumalten vihasta, mutta nykyään ne ovat tärkeä palanen palapelissä, jota astronomit 1500-luvulta asti ovat yrittäneet koota.

Komeetat kiitävät avaruudessa kuin muinaisjäännökset, joista saadaan vastauksia moniin tärkeisiin tähtitieteen kysymyksiin.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Komeetat numeroina

• 2061

on vuosi, jolloin Halleyn komeetta seuraavan kerran kulkee Aurinkokunnan sisäosien kautta ja se voidaan siten nähdä taivaalla.

• 3 591

komeettaa tunnetaan nykyään varmasti. Niitä arvellaan kuitenkin olevan miljardeja.

• 45

kiloa painoi Nasan Stardust-luotaimen laskeutumiskapseli. Vuonna 2006 se teki historiaa tuomalla ensi kertaa näytteitä komeetasta Maahan.

• 3 000

komeettaa on havainnut Solar and Heliospheric Observatory sen jälkeen, kun se laukaistiin Aurinkoa kiertävälle radalle vuonna 1995.

• Noin 0,07

valovuotta on tutkijoiden arvion mukaan matkaa Auringosta Oortin pilveen. Siellä kiertävät useimmat Aurinkokunnan komeetat.

• 1995

oli vuosi, jolloin Alan Hale ja Thomas Bopp havaitsivat yhden kirkkaimmista tunnetuista komeetoista. Se sai nimekseen Hale–Bopp.

• 2,3

miljoonaa kilometriä oli vähimmillään matkaa Lexelliin, joka on lähimpänä Maata käynyt komeetta.

Tutkimus

Marraskuun 12. päivänä 2014 onnistuttiin ensi kertaa saamaan tutkimuslaite komeetan pinnalle.

Tuolloin Euroopan avaruusjärjestön Esan Rosetta-luotaimen laskeutumismoduuli laskeutui 67P-komeetalle.

Pitkän matkan aikana Rosetta oli lentänyt Maan ohi kolme kertaa ja Marsin ohi kerran, ennen kuin se singahti ulkoavaruuteen ja komeetan kiertoradalle. Itse laskeutuminen ei sujunut täydellisesti, ja moduuli joutuikin varjon puolelle ja siitä loppui siksi nopeasti virta.

Seuraavat kaksi vuotta luotain kuitenkin kiersi 67P-komeettaa ja välitti paljon tietoa. Rosettan tutkimusvälineet löysivät muun muassa happea, fosforia ja aminohappo glysiiniä, joita höyrystyy komeetasta.

Vuonna 2014 Rosetta-avaruusluotain teki historiaa laskeutumalla – ei tosin kovin onnistuneesti – komeetan 67P pinnalle.