Ilmiön taustaa: Komeetat ovat kosmisia aikakapseleita

Vuonna 1577 tanskalainen tähtitieteilijä Tyko Brahe havaitsi yötaivaalta ensimmäisen komeetan. Nyt yli 400 vuoden kuluttua tutkijoilla riittää näissä kosmisissa muinaisjäännöksissä yhä selvitettävää.

Komeetat ovat kosmisia aikakapseleita.

Aikoinaan komeettoja luultiin merkiksi jumalten vihasta, mutta nykyään ne ovat tärkeä palanen palapelissä, jota astronomit 1500-luvulta asti ovat yrittäneet koota.

Komeetat kiitävät avaruudessa kuin muinaisjäännökset, joista saadaan vastauksia moniin tärkeisiin tähtitieteen kysymyksiin.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Komeetat numeroina

Tutkimus

Marraskuun 12. päivänä 2014 onnistuttiin ensi kertaa saamaan tutkimuslaite komeetan pinnalle.

Tuolloin Euroopan avaruusjärjestön Esan Rosetta-luotaimen laskeutumismoduuli laskeutui 67P-komeetalle.

Pitkän matkan aikana Rosetta oli lentänyt Maan ohi kolme kertaa ja Marsin ohi kerran, ennen kuin se singahti ulkoavaruuteen ja komeetan kiertoradalle. Itse laskeutuminen ei sujunut täydellisesti, ja moduuli joutuikin varjon puolelle ja siitä loppui siksi nopeasti virta.

Seuraavat kaksi vuotta luotain kuitenkin kiersi 67P-komeettaa ja välitti paljon tietoa. Rosettan tutkimusvälineet löysivät muun muassa happea, fosforia ja aminohappo glysiiniä, joita höyrystyy komeetasta.

Vuonna 2014 Rosetta-avaruusluotain teki historiaa laskeutumalla – ei tosin kovin onnistuneesti – komeetan 67P pinnalle.

© ATG MEDIALAB/ESA

Aineet kuuluvat elämän keskeisiin rakennuspalikoihin, ja ne antavat lisää tukea teorialle, jonka mukaan juuri komeetat toivat muinoin elämän siemenet Maahan.

Virstanpylväät

Ensimmäisen komeetan olemassaolon havaitsi tanskalainen astronomi vuonna 1577. Sen jälkeen näitä kosmisia kivenmurikoita on jatkuvasti viilettänyt tutkijoiden kaukoputkien editse.

1577: Tyko Brahe löysi avaruudesta komeetan

Tanskalainen astronomi Tyko Brahe tarkkaili komeettaa ja päätteli sen olevan kauempana kuin Kuu. Aiemmin komeettojen oli luultu syntyvän ilmakehässä.