Kaukainen kääpiöplaneetta voi auttaa Planeetta X:n etsijöitä

Joulukuussa 2018 löydetty kääpiöplaneetta, joka on kutsumanimeltään Farout, voi olla Planeetta X:n painovoiman vaikutuksessa. Siksi Faroutin kiertoradan selvittäminen saattaa johtaa tutkijat vielä hypoteettisen planeetan jäljille.

illustration by Roberto Molar Candanosa is courtesy of the Carnegie Institution for Science

Astronomit havaitsivat joulukuussa 2018 kappaleen, joka on ilmeisesti tähän mennessä Aurinkokunnasta löydetyistä kääpiöplaneetoista kaukaisin.

Se kiertää Aurinkoa peräti 120 tähtitieteellisen yksikön eli Maan ja Auringon välisen matkan päässä niin, että täyteen kierrokseen kuluu noin tuhat vuotta.

Aurinkokunnan etäisyyksiä ja kääpiöplaneetta 2018 VG18 eli Faroutin sijainti.

© Credit: Roberto Molar Candanosa/Scott S. Sheppard/Carnegie Institution for Science.

Kutsumanimekseen Farout saanut kiertolainen, joka kulkee tieteellisissä dokumenteissa nimellä 2018 VG18, on arvioitu läpimitaltaan noin 500-kilometriseksi, joten siitä on voinut tulla sen oman painovoiman vaikutuksesta pyöreä. Näin se täyttää kääpiöplaneetalle asetetun pallonmuotoisuuden vaatimuksen.

Löydöstä tekee merkittävän se, että Aurinkokunnan ulkolaidalla on jo pitkään oletettu olevan tuntematon kiertolainen, Planeetta X, joka vaikuttaa painovoimallaan jossain määrin Kuiperin vyöhykkeen kappaleisiin.

Kuiperin vyöhyke sijaitsee 30–100 tähtitieteellisen yksikön päässä Auringosta ja sisältää asteroideja, komeettoja ja esimerkiksi Pluton kaltaisia kääpiöplaneettoja.

Kääpiöplaneetta Plutolla on viisi tunnettua kuuta ja jäinen ydin. Pluto sijaitsee noin 6 miljardin kilometrin päässä Auringosta.