Aurinko syntyi kaksosena

Tutkijaryhmä on tullut siihen tulokseen, että Auringolla on kaksonen, joka vaikuttaa Aurinkokuntamme naapurustossa. Tämä kaksonen on saattanut tappaa dinosaurukset.

Kun Aurinko syntyi 4,6 miljardia vuotta sitten, se ei ollut yksin. Auringolla oli sitä pienempi kaksonen, joka vuosien kuluessa on loitontunut sisarestaan.

Näin toteaa tutkijaryhmä, joka on perehtynyt tähtien muodostumiseen.

Jos tutkijat ovat oikeassa, Auringon mystinen kaksonen saattaa olla syypää dinosaurusten tuhoon.

Kaksonen elää yhä

Tutkijat Berkeleyn ja Harvardin yliopistoista ovat perehtyneet Perseuksen tähdistön molekyylipilveen, jossa syntyy uusia tähtiä.

Havaintojen perusteella he loivat simulaation, jonka mukaan kaikki Auringon kaltaiset tähdet ovat syntyneet useamman tähden järjestelmässä.

Ensimmäisten miljoonien vuosien kulueesa tähtien välinen side katkeaa. Joko kookkaampi tähti nielaisee pienemmän tai sitten tähdet loittonevat toisistaan.

Auringon tapauksessa tutkijat uskovat, että meidän tähtemme kaksonen vaikuttaa yhä lähistöllä – vähintään kolmen valopäivän päässä meistä.

Tähti tappoi dinosaurukset

Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että Aurinkokunnan ulkopuolinen taivaankappale ohittaa meidät 25–30 miljoonan vuoden välein ja synnyttää sekasortoa Aurinkokunnan laitamien komeettojen ja asteroidien keskuudessa.

Siinä saattaa olla selitys sille, että Maahan noin 30 miljoonan vuoden välein on iskeytynyt meteori, joka on aiheuttanut dinosaurusten katoamisen kaltaisia joukkotuhoja.

Nyt pohditaan sitä, onko komeettoja ja asteroideja tönivä taivaankappale Auringon kaksonen.