Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sun_solar system theme
Maailmankaikkeus - Aurinko

Aurinko: Aurinkokunnan sydän

Tiesitkö, että Aurinko on yhtä vanha kuin koko Aurinkokunta? Se on ollut olemassa jo 4,6 miljardia vuotta! Lue lisää Auringosta!

Tulikuuma elämän lähde

Aurinko on maailmankaikkeuden kannalta katsottuna vain tähti muiden joukossa, mutta Aurinkokunnassamme se on kaiken keskus ja sen hehku tuottaa energian kaikelle maapallon elämälle.

Auringolla on ikää 4,6 miljardia vuotta eli yhtä paljon kuin itse Aurinkokunnalla. Se muodostui pölystä ja kaasusta, jotka kasautuivat yhteen. Tähteeksi jääneestä aineesta muodostuivat planeetat.

Aurinko koostuu kaasusta, eikä sillä ole kiinteää pintaa. Sisinnä on ydin, jossa Aurinko tuottaa energiansa. Lämpötila Auringon ytimessä on noin 15 miljoonaa astetta. Pinnalla lämpötila on noin 6 000 astetta.

Tavallinen tähti

Maailmankaikkeudessa on miljardeja Auringon kaltaisia tavallisia tähtiä. Kaikki Maan elämän tarvitsema energia on lähtöisin Auringosta. Auringon valo ja lämpö saa kasvit kasvamaan, ja se myös pitää ilmaston sopivan lämpimänä, niin että vesi pysyy nestemäisenä.

Vaarallisia auringonpurkauksia

Auringon pinnalla nähdään ajoittain rajuja purkauksia. Tuolloin Auringosta paiskautuu valtavalla voimalla ainetta ja säteilyä. Suurimmat purkaukset voivat vaikuttaa satelliittien ja avaruusluotainten sähköjärjestelmiin, ja ne ovat erittäin vaarallisia avaruudessa oleville astronauteille. Maassa ilmakehä onneksi suojaa purkausten vaikutuksilta.

Fuusioenergiaa toivotaan Maahankin

Aurinko tuottaa valoa ja lämpöä sulattamalla yhteen vetyatomeja, jolloin niistä syntyy heliumatomeja. Tapahtumaa kutsutaan fuusioksi. Fuusioenergiaa yritetään nykyään saada aikaan myös Maassa, koska siitä saataisiin ihmiskunnalle käytännössä rajattomasti energiaa. Siihen kuitenkin tarvitaan äärimmäisen korkeita lämpötiloja, eikä fuusioenergiaa ole vielä onnistuttu valjastamaan käyttöön.

Aurinko palaa loppuun

Aikanaan Aurinko on muuntanut kaiken sisältämänsä vedyn heliumiksi. Silloin se paisuu niin suureksi, että sen reuna ulottuu Maan nykyiseen sijaintipaikkaan asti. Sen jälkeen Aurinko luhistuu ja lopuksi lakkaa loistamasta. Kaikki elämä kuolee Maassa. Onneksi tämä tapahtuu vasta 5,5 miljardin vuoden kuluttua.

Lue lisää Aurinkokunnasta.