Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Koe vuoden 2020 ainoa täydellinen auringonpimennys

Lähde Tieteen Kuvalehden mukana tähtitieteelliselle unelmamatkalle eteläisen taivaan alle. Voit nähdä Etelänristin, Linnunradan keskuksen – ja Aurinkokunnan upeimman näytelmän.

Göran Strand

Maa on Aurinkokunnan ainoa planeetta, josta sinä voit nähdä täydellisen auringonpimennyksen.

Joulukuussa auringonpimennyksistä kiinnostuneet suuntaavat Etelä-Amerikkaan Chilen vuoristoalueelle, jossa he voivat seurata, miten Aurinko katoaa Kuun taakse pariksi minuutiksi.

Auringonpimennyksen syntyminen on uskomaton astronomisten sattumien summa. Ensinnäkin Auringon halkaisija on 400 kertaa niin suuri kuin Kuun. Toisaalta myös etäisyys Aurinkoon on 400 kertaa niin pitkä kuin Kuuhun.

Siksi Maasta käsin tarkkailtuna Kuu ja Aurinko näyttävät suunnilleen yhtä suurilta ja Kuu voi juuri ja juuri peittää Auringon. Silloin syntyy täydellinen auringonpimennys, ilmiö, jonka jokaisen pitäisi kokea edes kerran elämässään.

Joulukuussa matka huipentuu täydelliseen auringonpimennykseen, mutta ennen sitä ehdimme nauttia Chilen luonnosta ja mestarikokkien luomuksista. Ja matkalla on myös mahdollisuus viisastua.

Patagonian tumma tähtitaivas on portti Linnunrataan. Luvassa on kaikki tähtiharrastajien unelmanäkymät.

Auringonpimmennyksen aikaan Maa kulkee asteroidi 3200 Phaethonin jälkeensä jättämien kivien ja pölyn halki, jolloin vuoden paras meteoriparvi, Geminidit, luo tähdenlentojen ilotulituksen Chilen hiilenmustalle yötaivaalle.

Tähtitieteilijät arvioivat, että silloin nähdään jopa 120 tähdenlentoa tunnissa – ja ehkä myös pari juuri niiden minuuttien aikana, kun Kuu peittää Auringon keskipäivällä 14. joulukuuta.

Tähdenlennot keskellä päivää ovat erittäin harvinaisia, joten kovin moni ei ole päässyt niitä näkemään.

Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.

Puolentoista tunnin kuluessa Kuu liukuu Auringon eteen, ja parin minuutin ajaksi Aurinko pimenee kokonaan.

Göran Strand

Eteläisellä pallonpuoliskolla oma galaksimme Linnunrata loistaa kirkkaana vyönä taivaalla.

Göran Strand

Matkalla on mukana mestarivalokuvaaja Daniele Gasparri, joka asuu Chilessä ja keskittyy intohimoonsa, astrovalokuvaukseen.

Daniele Gasparri

Auringon uloin kaasukehä, korona, on nähtävissä vain täydellisen auringonpimennyksen aikana.

Matkalla on mukana asiantuntijana tunnettu astrofyysikko, professori Anja C. Andersen Kööpenhaminan yliopiston Niels Bohr -instituutista. Anja on ollut mukana myös Bonnier Expeditionin aiemmilla auringonpimennysmatkoilla. Hänet tunnetaan innostavana luennoitsijana, joka osaa selittää universumin arvoituksia kiehtovasti ja selkeästi.

Matkalla hän pitää luennon ja vastaa matkalaisten pieniin ja suuriin kysymyksiin.

Valokuvausvinkkejä ammattilaiselta

Mestarikuvaaja Daniele Gasparri on myös mukana matkalla, Hän on saanut arvonimen ”ESO Photo Ambassador” (Euroopan eteläisen observatorion Eson valokuvalähettiläs).

Daniele on italialainen, mutta hän muutti muutama vuosi sitten Chileen, sillä maa on paras paikka maailmassa tähtitaivaan kuvaamiseen.

Astrofyysikko Anja C. Andersenin ja astrokuvaaja Daniele Gasparrin lisäksi matkalla on mukana Tieteen Kuvalehden päätoimittaja Sebastian Relster. Hän toimii matkanjohtajana. Sebastian oli mukana myös Tieteen Kuvalehden kahdella aiemmalla auringonpimennysmatkalla.