Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Asteroidi osuu Maahan

Viisi vaarallisinta asteroidia

Tutkijat ovat listanneet asteroidit, jotka ovat suurin uhka maapallolle. Yksi niistä voi murskata mantereen, toinen voi osua Maahan jo ensi vuonna.

Kiertoradallaan Maan lähellä käyviä asteroideja tunnetaan tähän mennessä noin 22 000.

Suuria kappaleita, joiden läpimitta on noin kilometrin, osuu Maahan keskimäärin kerran miljoonassa vuodessa. Sellainen törmäys voi tuhota kokonaisen maanosan. Pieniä asteroideja, joiden halkaisija on enintään 20 metriä, ropisee Maahan kerran tai kaksi vuosisadassa. Ne voivat tehdä huomattavaa paikallista vahinkoa.

Asteroidit, jotka voivat uhata maapalloa, on luokiteltu kahden kriteerin mukaan. Toinen on se, millä todennäköisyydellä ne törmäävät Maahan, ja toinen on se, miten suuren vahingon törmäys aiheuttaisi.

1. Maailmanlopun tuoja

Asteroidi 1950 DA
© JPL/NASA

Kilometrin murikka voi murskata mantereen

Asteroidi, joka tuhosi hirmuliskot 66 miljoonaa vuotta sitten, oli yli 10 kilometrin levyinen. Sellaista tähtitieteilijät eivät onneksi ole havainneet. Suurin Maan tienoille osuva lohkare on 1950 DA, jonka halkaisija on 1,3 kilometriä.

Se löisi Maan pintaan 19 kilometrin levyisen kraatterin ja saisi aikaan lähes sadan metrin korkuisia tsunameja, jotka tekisivät tuhoa kaikkialla maailmassa.

• Halkaisija 1,3 kilometriä
  • Ohittaa Maan seuraavan kerran Vuonna 2032
  • Mahdollinen törmäys Vuonna 2880
  • Törmäyksen todennäköisyys 1/8 300
  • Tuhon laajuus Kokonainen manner.

2. Koekaniini

Asteroidi Bennu
© JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST.

Yhtä tuhoisa kuin 80 000 ydinpommia

565 metrin levyinen Bennu-asteroidi voi törmätä Maahan seuraavien kahden vuosisadan aikana. Jos niin tapahtuu, se aiheuttaa Maassa räjähdyksen, joka on 8 000 kertaa niin voimakas kuin ydinpommi-isku Hiroshimaan Japanissa vuonna 1945. Sellainen isku tuhoaisi Skandinavian kokoisen alueen.

Bennu on asteroiditutkimuksen koekaniini. Nasan OSIRIS-REx-luotain on käynyt siellä ottamassa näytteitä. Niistä pyritään selvittämään, millainen koostumus asteroidissa on ja miten se käyttäytyisi törmätessään Maahan.

• Halkaisija 565 metriä
  • Ohittaa Maan seuraavan kerran Vuonna 2135
  • Mahdollinen törmäys Vuosina 2175–2196
  • Törmäyksen todennäköisyys 1/2 700
  • Tuhon laajuus Monta valtiota.

3. Todennäköisin uhka

Asteroidi ilmakehässä

Uhka suurimmillaan 50 vuoden päästä

37 metrin levyinen asteroidi 2000 SG344 on kaksi kertaa niin suuri kuin murikka, joka räjähti Tšeljabinskin kaupungin yläpuolella Venäjällä vuonna 2013. Silloin 7 000 rakennusta vaurioitui ja 1 500 ihmistä joutui sairaalahoitoon.

Riski, että 2000 SG344 osuu Maahan, on merkittävä vaikkakin silti pieni. Se on suurin tunnettu asteroidi, jonka todennäköisyys törmätä Maahan on yli 0,1 prosenttia. Jos jokin asteroidi osuu Maahan seuraavien sadan vuoden kuluessa, se on todennäköisimmin 2000 SG344.

• Halkaisija 37 metriä
  • Ohittaa Maan seuraavan kerran Vuonna 2028
  • Mahdollinen törmäys Vuosina 2069–2113
  • Törmäyksen todennäköisyys 1/380
  • Tuhon laajuus Kokonainen kaupunki.

4. Vauhtihirmu

Asteroidi Maa

Kovaa vauhtia kohti Maata

Kappale, joka ensimmäisenä voi törmätä Maahan, on 2009 JF1. Jos pahimmat ennustukset toteutuvat, se voi Nasan laskelmien mukaan osua Maahan 6. toukokuuta 2022 kello 9.34 Suomen aikaa.

2009 JF1 ei ole järin kookas – sen halkaisija on vain 130 metriä – mutta sen nopeus on huimat 23,92 kilometriä sekunnissa. Taajaan asuttuun kaupunkiin osuessaan se voisi surmata miljoonia ihmisiä. Onneksi todennäköisyys, että 2009 JF1 osuu Maahan, on pieni.

• Halkaisija 130 metriä
  • Ohittaa Maan seuraavan kerran Vuonna 2022
  • Mahdollinen törmäys 6. toukokuuta 2022
  • Törmäyksen todennäköisyys 1/3 800
  • Tuhon laajuus Kokonainen suurkaupunki.

5. Hipaisija

Asteroidi Apophis

Apophiksen uhka lieveni

Kun Apophis löydettiin vuonna 2004, tutkijat laskivat, että on olemassa huomattava riski sen törmäämisestä Maahan vuonna 2068. Apophiksen halkaisija on 340 metriä, joten isku tekisi pahaa jälkeä.

Sittemmin laskelmia on tarkistettu monta kertaa, viimeksi tänä vuonna. Nykytiedon valossa näyttää siltä, että Apophis 99,99974 prosentin varmuudella ei osu Maahan vuonna 2068. Vuonna 2029 se ohittaa Maan 30 000 kilometrin päästä.

• Halkaisija 340 metriä
  • Ohittaa Maan seuraavan kerran Vuonna 2029
  • Mahdollinen törmäys Vuonna 2068
  • Törmäyksen todennäköisyys 1/380 000
  • Tuhon laajuus Useita valtioita.

Nasa tähtää kaukaisiin asteroideihin

• Asteroide Psyche

Metalleista koostuva 16 Psyche on todennäköisesti jäänne muinaisesta planeetan varhaisasteesta. Vuonna 2026 samanniminen luotain tulee tutkimaan sitä lähietäisyydeltä.