Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailmankaikkeus - Asteroidit

Vieras asteroidi käväisi Aurinkokunnassa

Supernopea asteroidi kiiti Aurinkokunnan läpi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun tutkijat havaitsivat avaruuskiven toisesta aurinkokunnasta.

Havaijilla sijaitseva Pan-STARRS-teleskooppi havaitsi 19. lokakuuta pienen asteroidin aiheuttaman välähdyksen.

Välähdystä ei aiheuttanut asteroidi, joka kiertää Aurinkoa: kappaleen liikesuunnan laskelmat osoittavat, että 400-metrinen murikka tuli Aurinkokunnan ulkopuolelta.

Nimen A/2017 U1 saanut asteroidi on siis ensimmäinen asteroidi, jonka tutkijat ovat havainneet olevan tähtienvälisellä matkalla.

Omituinen rata kummastutti

Suurin osa Aurinkokunnan asteroideista kiertää Aurinkoa radoilla, jotka kulkevat Jupiterin ja Marsin välillä. Kun tutkijat selvittivät A/2017 U1 -asteroidin radan eksentrisyyttä, kävi ilmi, että se oli peräisin Aurinkokunnan ulkopuolelta.

Eksentrisyys kuvaa taivaankappaleiden ratojen soikeutta. Jos radan eksentrisyys on 0, taivaankappaleella on ympyrän muotoinen rata. Jos taas eksentrisyys lähestyy arvoa 1, kappale liikkuu selvästi soikealla radalla.

Asteroidin A/2017 U1 radan eksentrisyydeksi saatiin lähes 1,2. Lisäksi sen rata poikkeaa Aurinkokunnan kappaleiden radoista, joten tutkijat uskovat, että A/2017 U1 tuli Aurinkokunnan ulkopuolelta.

Murikka teki pikavisiitin Aurinkokuntaan

Nasan laskelmien mukaan A/2017 U1 tuli Lyyran tähdistön suunnalta.

Kivi lensi 25,5 kilometrin sekuntivauhtia Aurinkokunnan läpi ja ohitti Maan 24 miljoonan kilometrin etäisyydeltä.

Matkalla Auringon painovoima vaikutti asteroidiin, joka teki käännöksen ja on nyt matkalla ulos Aurinkokunnasta kohti Pegasuksen tähdistöä.